شهر خبر

توافق تهران و بغداد برای مین‌زدایی و احداث پل متحرک بر شط العرب

توافق تهران و بغداد برای مین‌زدایی و احداث پل متحرک بر شط العرب

ایسنا نوشت: وزارت حمل و نقل عراق از توافق با ایران برای احداث خط راه آهن، مین زدایی در مناطق مرزی و احداث پل متحرک بر روی شط العرب خبر داد.

وزارت حمل و نقل عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که با ایران بر سر احداث خط راه آهن بین شهرهای بصره و شلمچه توافق امضا کرده است.

این وزارت همچنین اعلام کرد که بر سر از بین بردن مین‌های باقی مانده از جنگ هشت ساله ایران و عراق در مناطق مرزی و احداث پل متحرک بر روی شط العرب با طرف ایرانی توافق کرده است.

در این بیانیه آمده است که خط راه آهن بصره-شلمچه تنها برای انتقال مسافران است و نمی توان از آن برای انتقال کالا استفاده کرد.

وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که انتقال کالا تنها به یک دلیل از طریق قطارها انجام نمی شود و آن دور بودن بنادر ایران از مسافت تعیین شده است.

در این بیانیه تاکید شده است که پروژه خط راه آهن شلمچه به بصره از پروژه های حیاتی و راهبردی میان ایران و عراق است.

پیش از این، وزیر راه و شهرسازی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر حمل‌ونقل عراق ضمن بررسی آخرین روند پروژه ریلی شلمچه به بصره، درباره موضوعات سفرهای اربعین زوار ایرانی و برگزاری اجلاس وزرای حمل‌ونقل در بغداد گفت‌وگو کردند.

مهرداد بذرپاش در تماس تلفنی با رزاق محیبس السعداوی - وزیر حمل و نقل جمهوری عراق، پروژه راه‌آهن شلمچه به بصره و اقدامات دولت عراق در تملک اراضی مسیر این خط ریلی را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی بر مسئولیت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در پیگیری ساخت خط ریلی شلمچه به بصره و مسئولیت مدیرعامل راه آهن در پیگیری روزانه و مستمر و ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته اشاره کرد.

در نشست فروردین ماه وزرای دو کشور در تهران، دو کشور ایران و عراق برای ساخت خط آهن شلمچه-بصره توافق کردند که بر اساس آن احداث زیرسازی و روسازی و ابنیه مورد نیاز مسیر توسط راه‌آهن جمهوری عراق انجام خواهد شد.

311311