شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##ممنوعیت#نطق#نماینده#قطعا#خلاف#قانون#آیین‌نامه#است

جلیل رحیمی جهان‌آبادی:

ممنوعیت نطق نماینده قطعا خلاف قانون و آیین‌نامه است

جلیل رحیمی جهان‌آبادی نوشت: ممنوعیت نطق نماینده قطعا خلاف قانون و آیین‌نامه است.

ممنوعیت نطق نماینده قطعا خلاف قانون و آیین‌نامه است
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۰۸:۲۰:۴۶
اعتمادآنلاین |

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در یادداشتی با عنوان «ممنوعیت نطق نماینده قطعا خلاف قانون و آیین‌نامه است»‌ در روزنامه اعتماد نوشت:  من با اصل کار آقای بیگی موافق نیستم و فکر می‌کنم طرح موضوع خودروهای شاسی بلند با همه نمایندگان درست نبوده است. حداقل این شیوه طرح موضوع که کل مجلس و نمایندگان را با آثار حیثیتی مواجه کرد، منطقی نبود. براساس آمار و ارقام، اکثریت قاطع مجلس نه اطلاعی از این خودروها داشتند و نه نقشی در شکل‌گیری این مساله داشتند؛ بنابراین شیوه طرح موضوع را درست نمی‌دانم. اما این روش نباید باعث شود نماینده با ممنوعیت نطق یا سانسور در بیان دیدگاه‌هایش مواجه شود.

تصمیم هیات نظارت بر نمایندگان در بستن نطق احمد علیرضا بیگی هم خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس و هم خلاف قانون اساسی است. براساس قانون اساسی مجلس نهادی است که هیچ قدرتی حق انحلال آن را ندارد، چون جایگاه ملت در این نظام والاست و نماینده‌ای که وارد مجلس می‌شود تا پایان دوره نمایندگی هم مصونیت دارد. در قانون انتخابات مفهوم ذیل عنوان عزل نماینده معنا ندارد. این درحالی است که درخصوص رهبری، درخصوص رییس‌جمهوری، وزرا، استانداران و بسیاری از پست‌های کلیدی دیگر این امکان وجود دارد که فرد تحت شرایطی عزل شود. اما درخصوص نمایندگان مجلس به دلیل ساختار خاص مجلس، یک چنین اجازه‌ای داده نشده است.

بستن میکروفن نماینده و ممنوعیت نطق قطعا خلاف قانون، روح قانون و آیین‌نامه است. اگر این باب شود که هر نماینده‌ای که برخلاف میل و سلیقه هیات نظارت، هیات رییسه و برخی افراد و جریانات سخنی بگوید یا مطلبی را طرح کند، بعد از نطق او جلوگیری شود، جایگاهی برای مجلس باقی نمی‌ماند. قطع به یقین با این شیوه مخالف هستم؛ امروز هم تلاش کردم با عنوان تذکر، اخطار قانون اساسی یا تذکر خارج از دستور اسم من در بیاید تا بتوانم اعتراض خود را بیان کنم که این امر ممکن نشد. اما اصل کار آقای بیگی را تایید نمی‌کنم، چراکه حیثیت مجلس را خدشه‌دار کرد.