شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#صندوق بین‌المللی پول#تحریم‌ها
اقتصاددان در گفتگو با ایبِنا:

برقراری ارتباط با صندوق بین‌المللی پول در اوج تحریم‌ها اتفاق بزرگی بود

یک اقتصاددان گفت: دیدار فرزین و رئیس صندوق بین المللی پول در اوج مخالفت‌ و تحریم‌های ظالمانه آمریکا، اتفاق بزرگ و تاثیرگذاری بود.

کامران ندری، استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص دیدار رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با رئیس صندوق بین المللی پول و امکان دسترسی به ۶.۷ میلیارد دلار از منابع موجود ایران در این صندوق گفت: ما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا توان استفاده از امکانات صندوق بین المللی پول را نداشتیم و محدودیت و مخالفت‌های موجود، جلوی کار را گرفته بود، اما سفر فرزین به واشنگتن کمک کرد تا بتوانیم پس از سال‌ها از این امکانات برای کشورمان استفاده کنیم.


وی ادامه داد: این ظرفیت بالقوه همواره وجود داشته، ولی نکته مهم اینجاست که چطور بالفعل خواهد شد. به هر حال باید مشخص شود که این میزان از دارایی آزاد شده و قابل دسترسی قرار است کجا و چطورهزینه شود. طبیعتا اگر از این ظرفیت به درستی استفاده شود، می‌توان سفر فرزین به آمریکا و دستاورد‌های او را از هر نظر مثبت و سازنده ارزیابی کرد.

ندری با اشاره به کارآمدی سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی ادامه داد: باید این حقیقت را پذیرفت که در کنار تاثیرگذاری اقدامات و سیاست‌های بانک مرکزی در اقتصاد و بازار‌های کلیدی و اساسی ما، تصمیمات خارج از کشور مثل تحریم‌های آمریکا و روابط بین المللی هم تاثیر فراوانی بر اقتصاد ایران دارد. به عنوان مثال سفر پادشاه عمان به ایران بلافاصله تاثیرات مثبتی را در بازار‌ها ایجاد کرد و نشان داد روابط با کشور‌های مختلف می‌تواند در این برهه بسیار مهم و سرنوشت ساز باشد.


وی با تاکید بر ایجاد هر چه بیشتر روابط با نهاد‌های بین المللی مالی ادامه داد: کاهش اثرات و رفع تحریم و بهبود روابط خارجی می‌تواند فضای تقاضا برای ارز را در کشور آرام کند و در نهایت باعث ثبات نسبی شود. این موارد حتی می‌تواند اعتماد مردم به ریال را نیز افزایش دهد؛ هر چند که اعتمادسازی فقط به روابط و اتفاقات خارجی مربوط نمی‌شود و سیاست‌های داخلی هم در این خصوص بسیار تاثیرگذار است.


این اقتصاددان گفت: رفع تحریم‌ها شرط لازم برای ثبات است، ولی کافی نیست. در نتیجه برای اینکه بتوانیم ثبات را به اقتصاد کشور بازگردانیم، نیاز به یک تلاش و اراده جدی در داخل نیز داریم.


این استاد اقتصاد در خصوص راه اندازی مرکز مبادله ارز نیز گفت: بی تردید نقش بازار‌های سازمان یافته مالی که ضوابطی مثل شفاف سازی و امکان رصد کردن معاملات بر آن‌ها حاکم است، بسیار مهم و مثبت خواهد بود.