شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#نمایشگاه

آیا بورس ۹۹ تکرار می‌شود؟

آیا بورس ۹۹ تکرار می‌شود؟

«فردای اقتصاد» در دومین روز برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه پنلی با عنوان «بازخوانی پرونده بورس ۹۹؛ آیا بورس ۹۹ تکرار می‌شود؟» برگزار کرد. در این پنل «مهران بهنیا»، «نوید قدوسی» و «مجید شاکری» دلایل وقوع ابرنوسان بازار سرمایه در سال ۹۹ و احتمال تکرار آن را مورد بررسی قرار دادند.

نوید قدوسی: عاملی که  در سال ۹۹ خیلی غالب بود، موضوع همه‌گیری کرونا بود. در وهله اول باعث شد تا سبک زندگی و کسب و کار مردم تغییر کند. مردم به دنبال راهی بودند که قدرت خرید خود را حفظ کرده و سودی نیز کسب کنند. مردم می‌بینند بازار سرمایه پتانسیل برای رشد دارد، حمایت از آن انجام می‌شود، بورس مرتبا در صدر اخبار قرار دارد و طبیعتا تشویق می‌شوند تا وارد این بازار شوند. اثر ثانویه کرونا هم تغییر یک پارامتر خیلی مهم در سطح کلان است یعنی نرخ بهره در بازار ریپو.

مهران بهنیا: در بهار ۹۹ دولت با کسری منابع مواجه شد و ریال منابعی بلوکه شده در کشورهای دیگر را از بانک مرکزی دریافت کرد تا نرخ بهره بین بانکی در کمتر از یک ماه بیش از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

مجید شاکری: نقطه شروع که عملا هم ذهنیت دولت و ذهنیت جامعه را به سمت بیمه‌گری کلان فرستاد مقطع ترور سردار قاسم سلیمانی بود و در فردای آن روز دولت دستور داد حقوقی‌ها در بازار سهام مداخله کرده و قیمت‌ها را بالا نگه دارند. بانک مرکزی نیز از فروردین ۹۹ به سمت بالابردن کف OMO را افزایش داد.

پنل چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بازارها را نیز از دست ندهید