شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#زبان فارسی#ایران#وزیر فرهنگ

صیانت و گسترش زبان فارسی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت فرهنگ است

صیانت و گسترش زبان فارسی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت فرهنگ است

وزیر فرهنگ در بازدید از بنیاد سعدی، زبان فارسی را عنصر مهم هویتی و عامل همگرایی در ایران فرهنگی توصیف کرد و گفت: صیانت و گسترش زبان فارسی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر اساس همین اولویت نیز در همه بخش‌های وزارتخانه، رویکردهای ویژه‌ای برای تقویت زبان فارسی تدارک دیده شده که نمونه آن را می‌توان در تجلیل پرشکوه مفاخر زبان و ادب فارسی مشاهده کرد.

به گزارش خبرآنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی امروز -یکشنبه ۲۱ خرداد- در دیدار از بنیاد سعدی که با نشستی با غلامعلی حدادعادل رئیس این بنیاد همراه بود با بیان این مطلب گفت: «ایرانیان فارغ از گرایش‌های دینی، قومی و زبانی با افتخار به فارسی سخن می‌گویند و با این زبان افتخار می‌آفرینند. ما ایرانیان با زبان فارسی توانسته‌ایم تاریخ پرافتخارمان را حفظ کنیم و مرزهای قلمرو زبان فارسی را گسترش دهیم.»

وزیر فرهنگ با اشاره به فعالیت نهادهایی مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسی در صیانت از زبان خاطرنشان کرد: معادل‌سازی خوب برای واژه‌های بیگانه در فرهنگستان با استقبال جامعه علمی و عموم مردم مواجه شده و امروز می‌بینیم که واژگان جایگزین به طور گسترده مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند. این مقبولیت نشان می‌دهد اگر کارگزاران در صیانت از فارسی پشتکار داشته باشند مردم استقبال خواهند کرد.

عضو هیات امنای بنیاد سعدی در ادامه به تصمیمات شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی نیز اشاره کرد و افزود: تصمیم‌های این شورا در راستای قانون منع استفاده از واژگان بیگانه به استان‌ها ابلاغ شده تا با جدیت شاهد کاهش استفاده از واژگان بیگانه در سراسر کشور باشیم. ضمن این‌که امسال از محل تبصره ۹ بند «ه» قانون بودجه، از صیانت و گسترش زبان فارسی بیشتر حمایت خواهیم کرد. امیدواریم مردم تا پایان سال گام‌های مهم برداشته شده در این عرصه را به طور محسوس درک کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به تلاش‌های بنیاد سعدی برای صیانت از زبان فارسی و با بیان این‌که صیانت و گسترش زبان فارسی با نام دکتر حدادعادل گره خورده است، گفت: ایشان در مسئولیت‌های کلان کشور مانند ریاست مجلس شورای اسلامی نقش مهمی در ارتقای فرهنگی کشور داشتند و در مسئولیت‌های مرتبط با زبان و ادب فارسی به طور ویژه منشاء خیر و برکت بودند.

وزیر فرهنگ افزود: بنیاد سعدی امروز فراتر از مرزهای ما می‌درخشد. در زمانه مواجهه تمدنی که غرب تلاش می‌کند فرهنگ خود را به دیگر فرهنگ‌ها تحمیل کند، زبان از مهم‌ترین عناصر این تحمیل است. بنابراین ابتکار تاسیس بنیاد سعدی که از زبان فارسی در عرصه بین‌الملل صیانت می‌کند را باید ارج نهاد.

اسماعیلی فعالیت بنیاد سعدی را کارِ آفندی در مقابله با تهاجم فرهنگی توصیف کرد و افزود: بنیاد سعدی علیرغم امکانات کم و پشتیبانی محدود، به خاطر همت والای دست‌اندرکاران و جاذبه زبان فارسی در جهان خوش درخشیده است. این بنیاد در واقع سفره زبان فارسی را در جهان می‌گستراند تا مشتاقان، از قند پارسی متنعم شوند. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در کنار بنیاد سعدی، صیانت و گسترش زبان فارسی در همه حوزه‌های دیپلماسی فرهنگی را مورد توجه دارد.

پس از سخنان وزیر فرهنگ، رئیس بنیاد سعدی نیز با تقدیر از حضور وزیر فرهنگ در این بنیاد گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در هیئت امنای بنیاد سعدی نیز عضویت دارد، همواره با شجاعت و غیرت از زبان فارسی حمایت کرده است.

وی درباره ماهیت فعالیت بنیاد سعدی اظهار کرد: آموزش زبان یک کشور فراتر از مرزهای آن، با اقتدار ملی رابطه‌ای معنادار دارد. زبان فارسی به گواهی تاریخ ذاتا قابل گسترش است، اما در دنیای امروز باید با بهره‌گیری از روش‌های نوین و مبانی علمی، آموزش زبان در فضای بین‌المللی را مدیریت کرد.

حدادعادل افزود: بنیاد سعدی در ۱۲ سال فعالیت خود به تالیف کتب آموزش زبان فارسی، تربیت چندصد معلم و آموزش چندهزار فارسی‌آموز مشغول بود. ما در بنیاد، در سطح‌بندی کلاس‌ها، امتحانات و ارائه مدرک، استانداردهای جهانی تدوین کردیم. به همین دلیل امروز بنیاد سعدی به عنوان مرجع آموزش زبان فارسی با اعتبار حقوقی در جهان شناخته می‌شود.

رئیس بنیاد سعدی با بیان این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک‌ترین وزارتخانه به وظایف بنیاد است، از وزیر فرهنگ خواست به عنوان منادی فرهنگ و زبان فارسی، در موارد ضروری سایر وزارتخانه‌های دولت را به همراهی بیشتر با بنیاد سعدی دعوت کند.

وی با تاکید بر این‌که راهبرد بنیاد سعدی تصدی‌گری نیست، گفت: راهبرد ما ایجاد زیرساخت لازم برای تسهیل فعالیت نهادها از طریق تامین امکانات و ت

م. ن: ربیت نیروی انسانی است تا مسیر صیانت و گسترش زبان فارسی هموارتر شود.

حدادعادل ابراز امیدواری کرد قابلیت‌های جهانی زبان فارسی در ایجاد پیوند میان دولت‌ها و ملت‌ها، با پشتیبانی دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از پیش شکوفا شود.

گفتنی است در پایان این نشست، از سوی غلامعلی حدادعادل یک دوره آموزش زبان فارسی منتشر شده توسط بنیاد سعدی به وزیر فرهنگ اهدا شد.

۵۷۵۷