شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت
 رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت مطرح کرد؛

اخبار مثبت سیاسی ریزش قیمت خودرو‌ها را رقم زد/ جک J ۴ پایین‌تر از نرخ کارخانه

اخبار مثبت واصله سیاسی در روز‌های گذشته عامل اصلی ریزش شدید قیمت خودرو‌ها بوده است.

به گزارش ایبِنا، «سعید موتمنی» افزود: این اخبار مثبت سبب شده تا شاهد افت قیمت ارز از کانال بالای ۵۰ هزار تومان به ۴۷ هزار تومان باشیم و وقتی نرخ ارز روند نزولی به خود بگیرد قیمت کالا‌های نهایی از جمله خودرو نیز کاهشی خواهد شد.

وی با بیان رکود کامل حاکم بر بازار در شرایط فعلی، گفت: حتی اندک معاملاتی که هفته‌های گذشته شاهد آن‌ها بودیم، این روز‌ها انجام نمی‌شود و افراد به امید کاهش بیش از پیش قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند.

این مقام صنفی ادامه‌داد: با این حال افرادی که نیازمند پول باشند، با قیمت‌هایی پایین‌تر از بازار حاضر به فروش خودرو می‌شوند.

وی بیان‌داشت: مقایسه قیمت‌ها در دو هفته گذشته، حاکی از افت شدید است، به طوری که پژو پارس از ۶۴۰ به ۴۸۵ میلیون تومان، دنا پلاس توربو از ۸۹۰ به ۸۴۲ میلیون تومان، تارا دنده‌ای از ۶۹۰ به ۶۵۰ میلیون تومان، تارا اتومات از ۸۷۵ به ۷۸۵ میلیون تومان، رانا پلاس از ۵۲۵ به ۴۶۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۵۲۵ به ۴۸۵ میلیون تومان، شاهین از ۵۹۵ به ۵۴۵ میلیون تومان، کوئیک معمولی از ۳۶۰ به ۳۱۹ میلیون تومان و کوئیک آر از ۳۵۵ به ۳۲۵ میلیون تومان کاهش داشته است.

موتمنی ادامه‌داد: در دسته مونتاژی‌ها این کاهش شدیدتر است، به طوری که در ۲ هفته اخیر فیدیلیتی هفت نفره از ۲ میلیارد به یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان، دیگنیتی از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان، هایما اس۷ از ۱.۵ میلیارد به ۱.۴ میلیارد تومان و تیگو ۸ پرومکس از سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان افت داشته که این خودروی آخری فروردین امسال ۴.۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شد.

وی پایین‌تر بودم قیمت بازاری محصولات مدیران خودرو نسبت قیمت کارخانه در سال‌های گذشته را یادآور شد و تصریح کرد: تداوم اخبار مثبت، ضمن اینکه از نگرانی مردم برای از دست رفتن ارزش سرمایه‌هایشان می‌کاهد، می‌تواند سکته عجیبی به بازار وارد کند و حتی پیش‌بینی می‌شود با کاهش نرخ ارز، خودرویی مثل کوئیک به کانال ۱۸۰ میلیون تومانی و هایما به ۶۹۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی بازگردد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت همچنین به اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها درخصوص انصراف ۲۰ تا ۵۰ درصدی متقاضیان خودرو‌های داخلی و مونتاژی از طرح فروش یکپارچه و عدم واریز مابقی پول اشاره کرد و گفت: این مساله تایید می‌کند که اکثر افراد برای کسب سود در طرح شرکت کرده اند و حال که فاصله قیمتی کارخانه‌ای و بازاری کاهش یافته، از طرح خارج شده‌اند.

تداوم افت قیمت خودرو‌های داخلی

بررسی‌ها از بازار خودرو در روز جاری حاکی از افت ۱۲ میلیون تومانی سورن پلاس (تیپ ۱)، کاهش ۱۳ میلیون تومانی دنا پلاس (تیپ ۱)، افت ۱۲ میلیون تومانی پژو پارس با موتور TU ۵، کاهش ۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما، افت ۱۳ میلیون تومانی تارا اتوماتیک و دستی و کاهش ۳۵ میلیون تومانی هایما S ۷ پلاس در گروه ایران‌خودرو است.

در گروه سایپا، شاهین دستی ۱۲ میلیون تومان نسبت به دیروز افت کرد و به ۵۳۵ میلیون تومان رسید. کوئیک S با کاهش ۱۱ میلیون تومانی، ۳۲۹ میلیون تومان ارزشگذاری شد و کوئیک معمولی چهار میلیون تومان دیگر افت کرد و ۳۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

اخبار مثبت سیاسی ریزش قیمت خودرو‌ها را رقم زد/ جک J ۴ پایین‌تر از نرخ کارخانه

برابری قیمت بازار و کارخانه برخی مونتاژی‌ها

ریزش قیمت‌ها در محصولات مونتاژکاران خصوصی شدیدتر است. در این میان امروز دو محصول آریزو ۵ و آریزو ۵ اسپورت گروه مدیران خودرو به ترتیب افت ۳۵ و ۴۰ میلیون تومانی تجربه کردند تا شاهد برابری تقریبی قیمت بازار و کارخانه‌ای این دو محصول باشیم.

آریزو ۵ حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان و آریزو ۵ اسپرت یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان در روز جاری قیمت‌گذاری شدند.

تیگو ۷ پرو نیز با ثبت ۴۰ میلیون تومان ریزش در روز جاری، یک میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان قیمت خورد تا تنها ۱۲۸ میلیون تومان با قیمت کارخانه‌ای تفاوت داشته باشد.

امروز فونیکس (FX ۱.۶) هم افت ۵۰ میلیون تومانی نسبت به دیروز ثبت کرد و یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان قیمت خورد.

جک J ۴ در بازار، زیر قیمت کارخانه

برپایه این گزارش، امروز و در گروه کرمان موتور هر دستگاه سواری جک J ۴ حدود ۷۷۰ میلیون تومان قیمت خورد که از قیمت مصوب کارخانه‌ای آن (۷۸۵ میلیون تومان) پایین‌تر است. البته شورای رقابت قیمت کارخانه‌ای این خودرو را ۵۵۲ میلیون تومان تعیین کرده است و کرمان موتور باید در قیمت آن تجدیدنظر کند.

سایر محصولات این خودروساز در روز جاری کاهشی بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان تجربه کردند.

امروز و در گروه بهمن، فیدیلیتی کاهش ۶۰ میلیون تومانی، دیگنیتی پرایم افت ۵۰ میلیون تومانی، دیگنیتی پرستیژ کاهش ۲۰ میلیون تومانی و سدان رسپکت کاهش ۲۰ میلیون تومانی تجربه کرد.

 

منبع: ایرنا