شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#نرخ ارز#میلیارد دلار

آل اسحاق: فقط عراق نیست، پول‌های ایران در سایر کشورها هم آزاد می‌شود / منتظر تغییر نرخ ارز باشید

آل اسحاق: فقط عراق نیست، پول‌های ایران در سایر کشورها هم آزاد می‌شود / منتظر تغییر نرخ ارز باشید

یحیی آل اسحاق گفت: ایران بین 7 تا 10 میلیارد دلار منابع در عراق دارد که در مرحله اول 2.7 میلیارد دلار از این رقم آزاد شده است.

زهرا علی اکبری- رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به اینکه دیپلماسی دولت برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده نتیجه داده است، گفت: خبر داغ این روزها تنها آزادسازی پول‌های ایران در عراق نیست. نکته اینجاست که باقیمانده پول‌های ما در عراق نیز در شرف آزادسازی است و مقامات بانک مرکزی می‌توانند جزییات دقیق‌تری از توافق خود با مقامات عراقی را منتشر کنند اما هر چه هست قرار شده این پول‌های ما به تدریج در اختیارمان قرار گیرد .

افت و خیز طلا؛ قیمت بالا می‌رود یا پایین؟

آل اسحاق درباره نحوه آزادسازی پول‌ها گفت: نکته اینجاست که ما در حال صدور گاز و برق به عراق هستیم و این پول نیز به واسطه ارتباط ما با عراق و تداوم صادرات متغیر است، در حقیقت در برخی دوره‌ها این رقم ممکن است به هفت میلیارد دلار برسد و در برخی دوره‌ها به هفت میلیارد دلار اما پولی که در این کشور است در این محدوده قرار دارد .

او گفت: قرار است بخشی برای تامین نیازهای حج پرداخت شود، بخشی نیز صرف واردات کالاهای اساسی و قطعات صنعتی مورد نیاز ما می‌شود که طبیعتا در این صورت نیز دست بانک مرکزی باز می‌شود و می‌بینید که گشایشی در این زمینه ایجاد شده و تاثیر این اتفاق بر کف بازار نیز روشن است.

ال اسحاق

آل‌اسحاق در پاسخ به این سئوال که دلار تا چه میزان امکان کاهش قیمت را داراست، گفت: بازیگران بازار ارز بر تعیین قیمت موثر هستند و تنها یک عامل نیست که بتواند زمینه را برای پیش‌بینی مهیا کند اما همین حالا نیز رصد بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها در حال کاهش است و این روند احتمالا ادامه‌دار است.

وی با اشاره به اینکه منابع بلوکه شده ایران در کره حنوبی نیز در حال آزادسازی است، گفت: تنها عراق در حال آزاد کردن پول‌های ما نیست . سایر کشورها نیز دست به این اقدام زده‌اند و این نشان از نتیجه دادن دیپلماسی ایران دارد . او در جواب این پرسش که آیا آزادسازی پول‌های بلوکه شده نتیجه توافقی قریب‌الوقوع است، گفت: من قادر به پاسخ به این سئوال نیستم و بهتر است این پرسش را اهل سیاست جواب بدهند اما فکر می‌کنم در بخش بین‌الملل گشایشی ایجاد شده و این گشایش می‌تواند زمینه را برای بهبود وضعیت اقتصادی و سفره مردم مهیا کند .

او با اشاره به بحران تورم گفت: اگر گام‌های دقیقی برداشته شود، تورم نیز قابل مهار است و می‌توان امیدوار بود نرخ تورم دستخوش کاهش شود .

۲۲۳۲۲۳