شهر خبر

باجناق باز هم فامیل نشد/ کلاهبرداری ۳ میلیارد تومانی به نام بورس!

پرونده مردی که به بهانه سرمایه‌گذاری در بورس از باجناقش بیش از 3 میلیارد تومان پول به جیب زده بود، در دادسرای گرگان درحال بررسی است.

مدتی پیش پرونده‌ای با موضوع خیانت در امانت، در دادسرای گرگان تشکیل شد و به دستور بازپرس تیمی از کارآگاهان پلیس مأموریت یافتند تا تحقیقاتی را در این باره آغاز کنند. شکایت‌کنندگان زوج جوان تحصیلکرده بودند. آنها مدعی شدند که بیش از 3 میلیارد تومان در یک صندوق مالی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مرد جوان پس از حضور در پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: سال 99 با همسرم ریحانه آشنا شدم و این آشنایی ما خیلی زود به ازدواج ختم شد. ازآنجایی که من دانشجوی دکتری بودم و همسرم نیز مهندس شیمی از طرف ارگانی که مشغول به کار است، برای یک دوره آموزشی تا یکسال ونیم راهی کشور کره جنوبی شد. قرار ما بر این شد که پس از پایان دوره آموزشی همسرم زندگی را شروع کنیم. با توجه به اینکه باجناقم و همسرش در یک صندوق سرمایه‌گذاری در شهرستان گرگان مشغول به کاربودند و از وضعیت مالی بسیار خوبی نیز برخوردار هستند به من و همسرم پیشنهاد دادند، اندوخته‌ای که داریم در صندوق آنها سرمایه‌گذاری کنیم.خلاصه به حرف‌های آنها اعتماد کردم و دار و ندارم را فروختم و تبدیل به پول کردم و بیش از 3 میلیارد تومان به باجناقم تحویل دادم تا برایمان سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: اکنون با گذشت 2 سال از این ماجرا و بازگشت همسرم از کره جنوبی، قصد داشتیم زندگی مشترک‌مان را شروع کنیم بنابراین برای گرفتن سرمایه‌مان وقتی نزد باجناقم رفتیم گفت به دلیل ریزش صندوق مالی سرمایه‌تان 500 میلیون تومان است. درحالی که شوکه شده بودم و تمام آرزوهای خود را نقش بر آب دیدم با ناامیدی از خانه باجناقم بیرون آمدم.

فردای آن روزهمسرم تلفنی با خواهرش حرف زد، متوجه تناقض‌گویی خواهرش شد خلاصه با پیگیری‌های مستمر متوجه شدیم که صندوق سرمایه‌گذاری باجناقم چند سالی است که باطل شده است. من و همسرم وقتی متوجه شدیم که اصلاً صندوقی در کار نیست تصمیم به شکایت گرفتیم.

همسر این مرد نیز وقتی در برابر بازپرس پرونده قرار گرفت، گفت:آقای قاضی ما به خواهرم و دامادمان اعتماد کردیم و به امید اینکه روزی صاحب خانه شویم هر آنچه که در طول این سال‌ها زحمت کشیده و اندوخته کرده بودیم بر باد رفت.

هرگز روزی که خواهرم در خصوص سرمایه‌گذاری با من صحبت کرد را فراموش نمی‌کنم، یادم هست که من و همسرم می‌خواستیم خودروی 206 بخریم و وقتی خواهرم متوجه شد گفت ما لکسوس سوار می‌شویم چرا تو و همسرت سوار نشین! با این ترفند پول 206 را نیز به آنها دادیم تا در بورس سرمایه‌گذاری کنند و به امید اینکه طی چند ساله این اندوخته ما چند برابر شود اما غافل از اینکه خواهرم و دامادمان با پول ما برای فرزندان‌شان خانه و خودروی لوکس گرفته‌اند.

حتی قبل از شکایت چند نفر از اقوام واسطه شدند که دامادمان پول ما را برگرداند، اما حاضر نشد و تنها 500 میلیون از 3 میلیارد تومانی که به او تحویل دادیم حاضر است به ما برگرداند.

بنابراین ما نیز برای رسیدن به اندوخته چندین ساله‌ای که برایش شبانه‌روز تلاش کردیم، تصمیم به شکایت گرفتیم.

نظر کارشناسی

محمد نسل استاد دانشکده پلیس و حقوقدان دراین باره به خبرنگار ما گفت: درخصوص علت شناسایی بزه‌دیدگی شهروندان درجرایم مالی و اقتصادی توجه به بعضی علل اصلی و فرعی ضرورت دارد، علل این نوع از بزه‌دیدگی‌ها را می‌توان به فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم‌بندی کرد.

وی افزود: از جمله علل فردی می‌توان به ناآشنایی افراد با اصول اقتصاد خرد، ریسک‌پذیری بیش از حد، اعتماد بیجا به اشخاص و نهایتاً عطش ثروت‌اندوزی در کوتاه‌مدت اشاره کرد.

عوامل دیگری مانند سنتی بودن ساختارهای اجتماعی ناکارآمدی قوانین مرتبط با جرایم کلاهبرداری‌های کلان، کند بودن روزهای دادرسی، دست و پا گیر بودن مقررات مرتبط با بخش تولید، کم هزینه بودن محکومیت مجرمان نسبت به سود حاصله از ارتکاب جرم و ناآشنا بودن قضات نسبت به علم اقتصاد وولنگاری بسیاری از فعالیت‌های مشارکتی اشاره کرد.

محمد نسل گفت: علل اقتصادی وعوامل متغیرهایی مانند رانتی بودن بازارهای سرمایه دستکاری عمدی مراجع زیربط در شاخص‌های اقتصادی، عدم تناسب نرخ سود بانکی، تورم، نامطمئن بودن بازارهای بورس و سهام و فقدان شرکت‌های قابل اعتماد ارائه مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری به مردم می‌تواند باشد. اما علل فرهنگی را می‌توان به ضعف فرهنگ کار گروهی بخصوص در زمینه تولید و تعامل، ضعف فرهنگ کار و تلاش بخصوص در نسل جوان جامعه وهمچنین فرهنگ مقایسه نابجای تمکن مالی خود با دیگران به شمار می‌روند. به نظر می‌رسد راهکارهای پیشگیری باید از طریق حذف یا تضعیف این عوامل و همچنین تقویت عوامل حمایتی و بازدارنده صورت پذیرد و مطالبه سایر کشورها در این زمینه می‌تواند بسیار مفید واقع شود.