شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#تهران#بورس تهران

روز سرخ بورس چگونه رقم خورد؟

ابراهیم نوایی و مهدیه علیجانی، کارشناسان بازار سرمایه
روز سرخ بورس چگونه رقم خورد؟

فردای اقتصاد: بورس تهران امروز و پس از گذشت یک هفته نیمه تعطیل، کار خود را با شرایط سختی آغاز کرد و از همان ابتدای معاملات شاهد فشار فروش نسبتا زیادی در اکثر صنایع و نمادها بودیم و این روند تا انتها نیز ادامه داشت به طوری که بیش از ۸۵ درصد نمادها در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. شاخص کل بورس در شروع سومین هفته از خرداد ماه، کار خود را با یک کاهش ۳.۲۱ درصدی به پایان رساند و بار دیگر شاهد عقب‌نشینی این نماگر به محدوده ۲.۲۱۵ میلیون واحدی بودیم. شاخص هم‌وزن نیز که امروز شدت عرضه بیشتری را تجربه می‌کرد، با یک کاهش ۳.۳۳ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز با ثبت عدد ۸۴۰۰ میلیارد تومانی وضعیت مناسبی نداشت و شاهد خروج پول سنگین ۱۸۵۷ میلیارد تومانی بودیم.

در بخش اول برنامه امروز همراه با ابراهیم نوایی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روند متعادل اخیر بورس و شدت عرضه‌ها در بازار امروز پرداختیم. نوایی در ابتدای صحبت‌های خود نگاهی به روند چند ماه گذشته بورس تهران داشت و دلیل ریزش بازار در اردیبهشت را دخالت‌های نابجا و ترس ایجاد شده از سمت سهامداران عنوان کرد. وی افزود که رفتار متعادل روزهای اخیر نیز در ادامه همین موضوع بود و اکنون سهامداران همچنان نگران هستند که سیاستگذاری‌های اشتباه موجب تکرار اتفاقات مشابهی شود. ابراهیم نوایی در پاسخ به دلیل ترس بازار امروز عنوان کرد که بازار سرمایه در شرایطی قرار داشت که تنها نیازمند یک تلنگر برای ایجاد شوک منفی بود و نامه ایرانخودرو در رابطه با تعدیل سود سال گذشته، این بهانه را به بازار داد و این اتفاق منتج به این می‌شود که نه تنها سهامداران خودرویی بلکه دیگر شرکت‌ها نیز هر لحظه منتظر و مضطرب باشند که ممکن است چنین اتفاقی برای آن‌ها نیز تکرار شود. نوایی در رابطه با این نظریه که ریزش بورس امروز به دلیل کاهش نرخ دلار بوده اعتقاد داشت که این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نیست زیرا شرکت‌های حاضر در بورس تهران محصولات خود را با نرخ‌های دلار زیر ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند و کاهش تنها چند هزار تومانی در بازار آزاد نمی‌تواند در سودآوری آن‌ها و حتی کاهش انتظارات تورمی تاثیرگذار باشد. نوایی در ادامه با انتقاد به وضعیت سیاستگذاری در کشور عنوان کرد که بهبود شرایط بورس تهران و بلوغ آن در گرو این است که سیاستگذار اقتصادی، واقعیت‌های اقتصادی کشور را بپذیر و در جهت بهبود آن حرکت کند.

در بخش دوم برنامه نیز همراه با مهدیه علیجانی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی آخرین معاملات بورس کالا در هفته گذشته پرداختیم.