شهر خبر

فرانسه شرکت‌های بزرگ مواد غذایی را تهدید کرد؛ مالیات بیشتر یا قیمت‌های پایین‌تر؟

شرکت‌های مواد غذایی در فرانسه، متعهد شده‌اند که قیمت صد‌ها محصول را کاهش دهند و در صورت زیر پا گذاشتن وعده خود، جریمه خواهند شد.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از عمون - برونو لومر وزیر دارایی فرانسه گفت که بزرگترین شرکت‌های مواد غذایی در فرانسه، از جمله یونیلور، متعهد شده‌اند که قیمت صد‌ها محصول را از ماه آینده کاهش دهند و تهدید شده‌اند که در صورت زیر پا گذاشتن وعده خود، جریمه‌های مالی برایشان اعمال خواهد شد.

پس از اینکه قیمت کالا‌های خریداری شده توسط مصرف کنندگان در خرده فروشی‌ها در ماه‌های اخیر با وجود کاهش قیمت بسیاری از مواد اولیه خریداری شده توسط شرکت‌ها به رکورد خود رسید، دولت بسیار ناراحت است.

لومر قبلاً تهدید کرده بود که در صورت عدم انتقال منافع ناشی از کاهش قیمت مواد خام به مصرف‌کنندگانی که در حال حاضر از افزایش قبوض انرژی رنج می‌برند، سود‌های «بی‌رویه» شرکت‌های مواد غذایی را با وضع مالیات‌های ویژه بر آن‌ها بازیابی خواهد کرد.

لومر اظهار داشت که اگر شرکت‌های غذایی که ۸۰ درصد غذای فرانسوی‌ها را تولید می‌کنند، به وعده خود عمل نکنند، آن‌ها را در معرض دید عموم قرار می‌دهد و باعث شرمندگی آن‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه در هفته آینده فهرستی از محصولات مورد نظر را ارائه خواهد کرد، گفت: با کاهش قیمت عمده فروشی تعدادی از محصولات، قیمت (خرده فروشی) نیز باید ۲، ۳، ۵ یا حتی ۱۰ درصد کاهش یابد.

تورم سالانه در فرانسه در ماه می بیش از حد انتظار کاهش یافت و به ۶ درصد رسید که پایین‌ترین میزان در یک سال گذشته بود. اما با این حال، قیمت مواد غذایی در ماه گذشته تا ۱۴ درصد پس از رکورد افزایش ۱۶ درصدی در ماه مارس، به افزایش خود ادامه داد.