شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#بانک#استاد دانشگاه
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

بانک VTB روسیه مبادلات مالی را تسهیل خواهد کرد/ فتح الباب حضور بانک‌های خارجی در ایران

استاد دانشگاه اقتصاد گفت: فعالیت بانک VTB در ایران می‌تواند مبادلات مالی و اقتصادی ما با روس‌ها و کشور‌های هم‌پیمان را تقویت کند.

عزیز آرمن، تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص راه اندازی شعبه بانک VTB روسیه در ایران اظهارداشت: این موضوع را می‌توان حرکت مثبت و قابل توجه در راستای تسهیل مبادلات پولی و مالی ایران با روسیه و چند کشور مورد معامله با این کشور تلقی کرد. البته مشکلات مبادلات مالی ما با کشور‌های غربی و تحت سلطه آمریکا همچنان پابرجاست، اما حضور دومین بانک بزرگ روسیه در ایران می‌تواند تاثیر زیادی بر مبادلات پولی و مالی با کشور‌های همسو و هم پیمان داشته باشد.

وی تحریم‌های بین المللی علیه روسیه از سوی کشور‌های اروپایی و آمریکا را چندان در اقتصاد این کشور مهم ندانست و گفت: هر چند گفته می‌شود روسیه مورد تحریم برخی از کشور‌های غربی است و مشکلاتی در این زمینه دارد، اما به دلیل جایگاه و وزن نسبتا خوب و بالای روسیه در مبادلات و معاملات جهانی می‌توان همچنان روی توان مالی و اقتصادی این کشور حساب ویژه‌ای باز کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: راه اندازی شعبه بانک VTB روسیه در ایران به خوبی می‌تواند مبادلات ارزی فعالان اقتصادی و بازرگانان کشورمان با روس‌ها و حتی دیگر بازار‌های مالی را هموارتر سازد. همچنین امیدوارم این بانک بتواند با ارتباط مطلوب بین المللی خود، بخشی از مبادلات ارزی و مالی ما در بازار‌های کشور‌های دیگر را نیز فراهم کند.

وی با اشاره به نقش مهم روسیه و چین و کشور‌های هم‌پیمان در بی اثر شدن تحریم‌ها، گفت: هر چه تعداد این کشور‌ها و ارتباط ما با آن‌ها بیشتر شود، مبادلات مالی و بین المللی کشورمان تسهیل می‌شود. البته مشکل اصلی مبادلات ارزی و بین المللی بانک‌های ایران همچنان وجود دارد که باید رفته رفته با اقدامات و برنامه‌های ویژه کاهش پیدا کند.

آرمن در خصوص تاثیر شعبه بانک VTB روسیه در ایران برای حضور دیگر بانک‌های خارجی در کشورمان، گفت: این موضوع فتح الباب حضور بانک‌های خارجی است، اما نباید امید چندانی به همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی داشت. البته این موضوع در خصوص کشور‌های منطقه مستثنی است و همچنان می‌توان روی برخی از این بانک‌های خارجی که منافع مشترک و زیادی با کشور‌های بلوک غرب ندارند و درگیر سوئیفت نیستند، حساب کرد.