شهر خبر

تشکیل نخستین صندوق سرمایه گذاری خصوصی در حوزه دانش بنیان

مراسم انعقاد تفاهم نامه تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری خصوصی حوزه دانش بنیان و فناور با مدیریت یک صندوق پژوهش و فناوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، تفاهم نامه تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری خصوصی (PE) حوزه دانش بنیان و فناور با حضور صندوق توسعه فناوری‌های نوین به عنوان بزرگترین صندوق پژوهش و فناوری کشور با دیگر موسسان در سومین روز از نمایشگاه صنعت مالی (بانک، بورس، بیمه) منعقد شد.


این صندوق که با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان از طریق جذب و به کارگیری سرمایه‌های مردمی، احیای شرکت‌های نیمه فعال یا غیرفعال فناور از طریق توانمندسازی، ارزشمندسازی و عرضه آن‌ها در بورس، بهره گیری از ابزار‌های نوین بازار سرمایه در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان و همچنین تعمیق آشنایی این بازار با ظرفیت‌های حوزه‌های زیست بوم دانش بنیان کشور پا به عرصه تامین مالی حوزه دانش بنیان و فناور گذاشته است.


بر اساس این گزارش این تفاهم نامه که بین صندوق توسعه فناوری‌های نوین به عنوان مدیر صندوق، شرکت سرمایه گذاری رشد خواهان جوان به عنوان راهبر، شرکت تامین نیاز تولیدکنندگان پیشگامان یزد فردا و موسسه آتیه رفاه همکاران مهر ایرانیان منعقد شد، قرار است زمینه تاسیس و تشکیل نخستین صندوق سرمایه گذاری خصوصی (PE) دانش بنیان با مدیریت یک صندوق پژوهش و فناوری در کشور را فراهم کرده و سپس با طی مراحل قانونی و اخذ مجوزات لازم، زمینه تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور را از بازار سرمایه فراهم کند.


این صندوق در راستای تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشو تولید، در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی، مالی و بیمه (فین تک)، اطلاعات و ارتباطات کلان داده، انرژی‌های پاک، هوش مصنوعی و رباتیک، غذا و کشاورزی، الکترونیک و میکروالکترونیک، مواد پیشرفته و ... اقدام به تامین مالی شرکت‌های تولیدی خواهد کرد.


سید روح الله میرامینی؛ مدیرعامل صندوق توسعه فناوری‌های نوین در مراسم انعقاد این تفاهم نامه با اشاره به ورود این صندوق به عنوان نخستین صندوق پژوهش و فناوری کشور به ایجاد صندوق سرمایه گذاری خصوصی (PE) گفت:در این تفاهم نامه موسسان این صندوق سرمایه گذاری خصوصی با تکیه بر تجربه و تخصص خود در حوزه مالی به صندوق توسعه فناوری‌های نوین به عنوان بزرگترین صندوق پژوهش و فناوری کشور اعتماد کرده اند.


وی با اشاره به تجربیات موفق و موثر موسسان نخستین صندوق سرمایه گذاری خصوصی (PE) با مدیریت صندوق توسعه فناوری‌های نوین خاطرنشان کرد: از آنجایی که اعضای موسس این صندوق تخصص، تجربه و اعتبار کافی در سرمایه گذاری حوزه فناوری را دارند امید می‌رود که این صندوق بتواند به سرعت و با قدرت وارد فاز اجرایی شود و تجربیات موفقی را در حوزه سرمایه گذاری حوزه دانش بنیان رقم بزند.


گفتنی است صندوق سرمایه گذاری‌خصوصی PE)) یکی از ابزار‌های تامین مالی است که با جذب سرمایه‌گذاران حقوقی و خرد، سرمایه لازم برای تامین مالی فناوری‌های جدید و کمک به تامین مالی و رشد تولید از طریق ابزار‌های و ظرفیت‌های جدید را فراهم می‌آورد.