شهر خبر

داستان‌های علمی تخیلی در گزارش‌های روزانه رهبران جهان!

تیم قرمز وزارت نیروهای مسلح فرانسه متشکل از نویسندگان و طراحان گرافیکی است که تهدیدهای احتمالی بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۶۰ را پیش‌بینی می‌کند تا ارتش درباره‌شان فکر کند.

به گزارش ایندیپندنت، «وقایع‌نگاری پیشگویی مرگ فرهنگی» در آینده نزدیک رخ می‌دهد. پس از شایعه‌هایی مبنی بر حمله بیولوژیکی به دبیرستان‌ها، نیروهای مسلح باید شهروندان فرانسوی و اروپایی را از «شهر بزرگ» تخلیه کنند. این عامل بیماری‌زا نوعی ویروس کرونا است که مشکلات تنفسی حاد و عفونت ایجاد می‌کند. اما سربازها با چالشی مواجه‌اند که پیش‌بینی نمی‌کردند. در این دنیای علمی‌تخیلی، شهروندان بر اساس آنچه می‌خواهند ببینند، بشنوند و باور کنند، به جوامع کوچک‌تر یا «حوزه‌های امن» تقسیم شده‌اند.

این محدوده‌ای عالی برای دشمن است تا عملیات پخش گسترده اطلاعات جعلی و غلط را اجرا و مردم را به نیروهای مسلح بی‌اعتماد کند.

ویرژینی تورنی، یکی از نویسندگان این داستان، می‌گوید: «امروز، اخبار جعلی همه‌جا هست. این یک واقعیت است که گروه‌هایی به اخبار جعلی اعتماد می‌کنند.»

داستان‌های علمی‌تخیلی و بودجه ارتش فرانسه

به گزارش فرانسه ۲۴، مجلس نمایندگان فرانسه روز چهارشنبه، به بودجه ارتش رای داد و اکنون در سنا به رای نهایی گذاشته می‌شود. پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰، بودجه ارتش ۴۱۳ میلیارد یورو افزایش یابد، یک‌سوم بیشتر از بازه هفت ساله قبل. پروژه‌های داستان‌های علمی‌تخیلی از جمله «تیم قرمز» در چارچوب بسته ۱۰ میلیارد یورویی بودجه «نوآوری» قرار می‌گیرد.

با توجه به حمله روسیه به اوکراین، امانوئل ماکرون و دولتش معتقدند برای مقابله با تهدیدهای مدرن آینده، فرانسه باید بودجه ارتش را به‌ میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد.

روند خلاقانه

ویرژینی تورنی آگهی وزارت نیروهای مسلح برای استخدام نویسنده داستان‌های علمی‌تخیلی را در لینکدین دید و درخواست داد. او پژوهشگر علوم سیاسی در مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه است و پیش از درخواست استخدام، یک داستان علمی‌تخیلی نوشته و منتشر کرده بود.

به گزارش فرانسه ۲۴، او همراه بیش از ۱۰ نویسنده و طراح گرافیک انتخاب شد تا به تیم قرمز بپیوندد. هیچ‌کدام آن‌ها عضو نیروهای مسلح نیستند و کارشان خلق داستان‌ها و طرح‌های گرافیکی است که تهدیدهای احتمالی بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۶۰ را پیش‌بینی می‌کند تا نیروهای مسلح درباره‌شان فکر کنند.

دانشگاه علوم و ادبیات پاریس (پی‌ال‌اس) پروژه را اداره می‌کند. دو مشاور، هر دو متخصص انسان‌شناسی، کار داوری ایده‌ها را بر عهده دارند. این دانشگاه همچنین گروهی از پژوهشگران و دانشمندان را گرد هم آورده است تا تیم قرمز در صورت نیاز به دانش و تخصصی خاص، بتواند با آن‌ها تماس بگیرد.

مخفیانه و بی‌سروصدا

تولید محتوا برای ارتش با هویت برخی اعضای تیم قرمز به‌عنوان نویسندگان و طراحان گرافیک مستقل جور در نمی‌آید.

تورنی به فرانسه ۲۴ می‌گوید: «بعضی نویسنده‌ها با اسم مستعار کار می‌کنند. همکاری علنی با ارتش برای برخی نویسنده‌های علمی‌تخیلی که نویسندگی کار تمام‌وقتشان است می‌تواند خیلی خیلی پیچیده باشد. چون طبق تعریف، داستان علمی‌تخیلی حوزه‌ای ضد دستگاه حاکم است و سیستم را پس می‌زند.»

فرمانده ژان باپتیست کولاس، از سازمان دفاع نوآورانه نیروهای مسلح، معتقد است داستان‌نویس‌هایی مانند تورنی ارتش فرانسه را از دایره تفکر متعارف گروه خارج می‌کنند و توضیح می‌دهد: «در قرن ۲۱، در حالی که با بحرانهای فعلی و بحران‌های آینده مواجهیم، باید بدانی چطور آدم‌هایی را دوروبرت داشته باشی که تو را از پیش‌فرض‌ها، تعصب‌ها و ساختارهای سازمانی کلاسیک دور کنند.»

آیا این اقدام فرانسه تازگی دارد؟

نیروهای مسلح فرانسه اولین گروهی نیست که سراغ دنیای علمی‌تخیلی می‌رود. سال‌ها است که انجمن سیگما به مقام‌های آمریکایی خدمات مشاوره بر مبنای داستان‌های علمی‌تخیلی ارائه می‌دهد. وزارت دفاع بریتانیا هم سراغ این ژانر رفته است. این وزارتخانه در سال جاری از «هشت چشم‌انداز آینده» که پیتر سینگر و آگوست کول، دو نویسنده آمریکایی معروف ژانر علمی‌تخیلی، نوشته‌اند رونمایی کرد.

اما کولاس معتقد است روش فرانسه متفاوت است و در حالی که انگلیسی‌زبان‌ها خیلی روی فناوری متمرکزند، فرانسوی‌ها گروهی از نویسندگان را گرد هم آورده‌اند تا به مسائل مرتبط با فلسفه، جامعه‌شناسی و روانشناسی بپردازند.

چرا داستان علمی‌تخیلی؟

این داستان‌ها جایگزین گزارش‌های چند صفحه‌ای است که مقام‌های تصمیم‌گیرنده باید بخوانند.

فرمانده کولاس می‌گوید این داستان‌ها مانند مینی‌نتفلیکس است و می‌افزاید: «برای همین است که امروز آن‌ها، از جمله شخص رئیس‌جمهوری، به این داستان‌ها دسترسی دارند و غرق زمینه و شرایط تهدیدها می‌شوند. این تغییری خوشایند از گزارش‌هایی است که رئیس‌جمهوری هر روز می‌بیند، گزارش‌هایی که ممکن است مبهم و خشک باشند.»

کولاس می‌گوید امانوئل ماکرون حتی درخواست کرده است خطی مستقیم و بسیار امن برقرار شود تا بتواند سوال‌هایش را با تیم قرمز مطرح کند.

برنامه بعدی تیم قرمز چیست؟

به نوشته فرانسه ۲۴، تیم قرمز فعلا ماموریتش را تمام کرده است. چهارمین و آخرین فصل از سناریوها در پایان ماه ژوئن به نیروهای مسلح ارائه می‌شود. دو داستان در اوایل سال ۲۰۲۴ در کتابفروشی‌ها عرضه خواهند شد. داستان‌هایی که قرار است در دسترس عموم قرار گیرند ویرایش می‌شوند تا اطلاعات محرمانه را لو ندهند.

کولاس اطمینان دارد که این پروژه دو میلیون دلاری ارزشش را دارد.

او می‌گوید: «ما گزینه‌های عملی را مدنظر داریم، شاید برنامه‌ای بلندپروازانه‌تر که فقط به بخش دفاعی محدود نباشد. قدر مسلم این است که ماجراجویی قرار نیست به پایان برسد. قالب تغییر خواهد کرد و شاید افراد بیشتری آورده شوند.»