شهرخبر

یک سوال مهم؛ شستن دست‌ها با آب خالی فایده‌ای دارد؟

آیا شست و شوی دست با آب خالی میکروب‌ها را از بین می‌برد؟

یک سوال مهم؛ شستن دست‌ها با آب خالی فایده‌ای دارد؟

طبیعتا شستن دست ها با صابون یک عمل لازم برای حفظ سلامتی و بهداشت است اما نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد؛ تقریباً نیمی از آمریکایی ‌ها برای شستن دستانشان حتی از صابون هم استفاده نمی کنند!

نتایج مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران مجموعه Bradley، نشان می دهد: ۹۳ درصد از بزرگسالان معتقدند که شستن دست ها برای حفظ سلامت آن ها ضروری است.  این احساس که در جنسیت، سن و جغرافیا تقریباً جهانی است، یک فرهنگ پذیرفته شده محسوب شده و به ویژه در دوران همه گیری کرونا بیشتر مورد توجه قرار گرفت. قابل توجه است که در سال ۲۰۰۹، تنها ۴۵ درصد از مردم تصور می کردند در طول روز باید به کرات دستانشان را بشویند اما این میزان در سال ۲۰۲۰ به اوج خود رسید و ۹۰ درصد از مردم در طول شیوع کووید-۱۹ به طور مرتب دستان خود را می شستند و این آمار امروزه به ۸۵ درصد کاهش یافته است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد:مردم تمایل دارند قبل و در طول سفر شستن دست‌ های خود را افزایش دهند. در طول سفرهای جاده ای، ۷۵ درصد از بزرگسالان تلاش آگاهانه ای برای شستن دست های خود در هر بخش مسیر انجام می دهند. در فرودگاه ها، ۶۹ درصد مسافران دستان خود را می شویند  و ۶۳ درصد افراد این کار را زمانی انجام می دهند که موقعیت خاصی وجود دارد یا تعطیلات نزدیک است.

تقریباً ۷۰ درصد مردم می گویند: بلافاصله پس از شستن دست ها احساس سلامتی یا ایمنی بیشتری دارند.

 

 دکتر مایکل پی مک کان، متخصص میکروبیولوژیست، استاد و رئیس زیست شناسی دانشگاه سنت جوزف، در این باره می گوید: شستن دست ها، با استفاده از صابون و آب گرم، راهی آسان و مؤثر برای کاهش انتشار ارگانیسم های عامل بیماری است. با توجه به سهولت انتشار برخی از این موجودات بر روی سطوح و مواد غذایی، شستن دست‌ ها کاری است که همه باید بعد از فعالیت‌هایی مانند استفاده از دستشویی انجام دهند.

چگونه دستان خود را می شویید؟

سوال مهمی که باید به آن پاسخ داد این است که به غیر از زمان شستشوی کل بدن در حمام، برای چه فعالیت های دیگری نیاز به شستن دست دارید؟ پاسخ دهندگان  در این نظر سنجی اعلام کردند؛ احتمالاً بعد از عطسه یا سرفه (۶۰٪)، استفاده از سبد خرید (۵۸٪)، دست زدن به پول (۵۷٪)، دست دادن با سایرین (۵۱٪) و مراجعه به مطب (۵۰٪)  دستان خود را می شویند.

وقتی نوبت به نوع و روش تمیز کردن دست‌ها می‌ رسد، تنها ۵۱ درصد افراد دستان خود را با صابون می شویند و در همین حال، ۲۰ درصد اعتراف می کنند پس از شستن دست ها به جای حوله آن را با لباس خودشان خشک می کنند.

 شگفت آورتر از موارد فوق این است که ۴۵  درصد از مردم اعتراف می کنند که صابون را به طور کلی از فرایند شستشوی دست ها حذف کرده و به سادگی دست های خود را فقط آب می کشند. این موضوع در حالی است که آب خالی قادر به نابودی میکروب ها نبوده و توصیه می شود حتما دست هایتان را با صابون به خوبی شسته و سپس آبکشی کنید.