شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#امریکا#جمهوری آذربایجان

راز پنهان آشکار شد ؛ ایران تحمل نخواهد کرد | ایران و آذربایجان در مرز تنشی خاموش!

پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰

سفیر جمهوری آذربایجان در امریکا رابطه کشورش با رژیم صهیونیستی را راهبردی دانست!

ایران - جمهوری آذربایجان

به گزارش همشهری آنلاین، روابط تهران و باکو با وجود اراده جدی دولت ایران برای تقویت روابط و حفظ سیاست همسایگی از سوی مقامات دولت جمهوری آذربایجان در مرز تنشی خاموش به پیش می‌رود؛ وضعیتی متأثر از روابط باکو با رژیم صهیونیستی که بی‌توجه به عبور از خط قرمزهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران پیش رفته است. در جدیدترین رویداد گفت‌وگوی سفیر جمهوری آذربایجان در امریکا با یک رسانه یهودی امریکایی عدم درک این وضعیت مخاطره‌آمیز را در سیاست خارجی باکو به نمایش گذاشت.

«خزر ابراهیم» در گفت‌وگو با «جوئیش نیوز سیندیکیت» بارها و با تعابیر مختلف بر دو گزاره تأکید کرد. نخست آنکه «روابط دوجانبه و سه جانبه باکو، واشنگتن و تل‌آویو عمیق، گسترده و استراتژیک است» و دیگر اینکه «این روابط به منظور تهدید هیچ کشوری طراحی و برنامه‌ریزی نشده است.»

با وجود این، رسانه یهودی امریکایی خود در کنار این گفت‌وگو به تردید ایران به روابط رژیم صهیونیستی و باکو و مسأله امکان استفاده اسرائیل از مرز طولانی جمهوری آذربایجان با ایران به عنوان منطقه‌ای برای عملیات مخفیانه اشاره کرد.

سفیر باکو در واشنگتن همچنین در سخنان خود به نحوی خبر«اورشلیم پست» درباره نقش الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در نزدیکی و گرمی روابط بین رژیم صهیونیستی و ترکیه را تأیید کرد و گفت: «جمهوری آذربایجان همیشه سعی خواهد کرد در هر زمان که ممکن است اتفاق ناخوشایندی بین دوستان، شرکا و متحدان ما رخ دهد، کمک کند.»

اظهارنظری که نشان داد دولت باکو نه فقط خود جمهوری آذربایجان را در دامن رژیم اسرائیل قرار داده که به مثابه ابزاری در جهت ایجاد نفوذ برای این رژیم در دیگر کشورهای منطقه عمل کرده است.

عیان شدن ابعاد یک پیوند تنگاتنگ

روابط جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی پس از سه دهه رابطه سیاسی فروردین ماه امسال با افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو ابعاد متفاوتی یافت.

اقدامی که با در اختیار گرفتن تسلیحات و پهپادهای اسرائیلی از سوی جمهوری آذربایجان برای استفاده در جنگ با ارمنستان بی‌ارتباط نبود و با این حال «آرتور لینک» سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در باکو در استقبال از آن رویداد گفته بود: «روابط ما با باکو یک راز بود، تا مدت‌های طولانی از آن خبر داشتیم ولی بی‌سر و صدا بود اما حالا بر همگان آشکار شده است.»

پس از آن بود که «آریل کوهن» وزیر خارجه و «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در جریان سفرشان به باکو رسماً فضا را برای موضع‌گیری علیه ایران مساعد دیدند و به ادعای خود در این سفرها در مورد «تهدیدها و خطرات ایران برای منطقه و جهان» مذاکره کردند.

کار به جایی رسید که معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در مصاحبه‌ای تأکید کند «باکو در مناقشات دیگر کشورها دخالت نمی‌کند، بنابراین به رژیم صهیونیستی اجازه حمله از خاک خود به ایران را نخواهد داد.»

این ادعا در حالی بود که جمهوری آذربایجان هنوز پاسخ مستدلی به شایعه استفاده اسرائیل از خاک جمهوری آذربایجان در جریان خرابکاری یک گروه تروریستی_صهیونیستی علیه پایگاه نظامی ایران در اصفهان نداده است.

این ابهام امنیتی به عنوان مسأله‌ای که خط قرمز جدی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است، در حالی مطرح شده که به نظر می‌رسد رابطه نامیمون باکو و تل‌آویو بی‌ارتباط با توطئه‌های دنباله‌دار رژیم صهیونیستی برای دور شدن باکو از ایران و برخی تنش‌آفرینی‌ها در رابطه دو کشور نیست.

توطئه‌هایی که بویژه پس از سفر رئیس رژیم صهیونیستی به باکو خود را در برخی مواضع ایذایی مانند توصیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به شهروندان این کشور برای خودداری از سفر غیرضروری به ایران نشان داد و البته از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران به صراحت این‌گونه پاسخ گرفت که «آنکه باید مردم آذربایجان را از آن ترساند، اسرائیل است نه ایران.»

واضح است، آنچه سفیر باکو در واشنگتن «رابطه استراتژیک با اسرائیل» معرفی می‌کند چیزی جز تلافی حضور راهبردی جمهوری اسلامی در مرزهای فلسطین اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی نیست. پروژه‌ای که مشخص است رژیم اسرائیل آن را طی سه دهه با پنهان‌کاری و در سکوت به پیش برده است و این چیزی نیست که به سادگی از سوی جمهوری اسلامی ایران تحمل شود و نمی‌توان از آثار نامطلوب آن بر روابط همسایگی ایران و جمهوری آذربایجان چشم‌پوشی کرد.