شهر خبر

هنرمندان این استان رکورد صادرات صنایع دستی را شکستند!

صادرات گمرکی صنایع‌ دستی در سال ۱۴۰۱، در خراسان رضوی ۱۶ میلیون دلار بوده و برآورد می شود در سال ۱۴۰۲، به ۱۸ میلیون دلار برسد.

 

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، سید جواد موسوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در نشست خبری در آستانه هفته صنایع‌دستی، افزود: فروش سالانه صنایع دستی این استان طی یکسال ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که در صدد افزایش این میزان هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: فرش، تابلو فرش، گلیم، سنگ هرکاره، سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، پرچم‌ها و پرده‌های مذهبی و سفال از جمله اقلام مهم صادرات صنایع دستی است.

موسوی یادآور شد: رمز رونق صنایع‌ دستی در معرفی هنر اسلامی ایرانی به جهان توجه به رشته‌های مختلف صنایع‌ دستی است. تاکنون در بیش از ۳۰۰ نمایشگاه داخلی و خارجی حضور پیدا کرده‌ایم و این روند در مسیر معرفی هرچه بهتر میراث‌های ناملموس فرهنگی ادامه خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: این استان دارای ۹۲ رشته فعال صنایع دستی است که حدود ۲۳ هزار هنرمند در این حوزه فعالیت دارند و از حیث شمار هنرمندان صنایع دستی خراسان رضوی رتبه نخست کشور را دارد.

او تصریح کرد: هر سال یک سوم جمعیت ایران به مشهد سفر می کنند و این امر فرصتی برای معرفی و فروش محصولات صنایع دستی هنرمندان است، در این راستا راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی و افزایش پوشش بیمه تامین اجتماعی از اقدامات حمایتی انجام شده است.

موسوی گفت: ایجاد سه هزار اشتغال و صدور و تمدید چهار هزار مجوز کارگاهی و انفرادی برای هنرمندان و پرداخت ۲۶۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات اشتغال خانگی به هنرمندان از اقدامات مهم طی یکسال گذشته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی اظهار کرد: با همکاری شهرداری مشهد برگزاری جمعه‌بازار صنایع‌ دستی در ۲ الی سه مکان پیشنهاد شده در دست اقدام است و اتفاقات خوبی در بازارچه‌های شهرداری در شهرستان‌ها و مراکز گردشگری رخ داده که قابل تقدیر است.