شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#سال گذشته#جدید

اعتراف رسانه صهیونیستی به تکرار شکست‌های ارتش اسرائیل طی ۲ سال گذشته

هاآرتص: ارتش اسرائیل ۲ سال است که شکست‌هایش را تکرار می‌کند

روزنامه «هاآرتص»، کشته شدن نظامیان صهیونیست در مرز با مصر را شکست‌ جدید ارتش رژیم اشغالگر توصیف کرده و نوشت که این ناکامی‌ها ۲ سال است که تکرار می‌شوند.

به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز گذشته (سه‌شنبه، ششم ژوئن) با انتشار گزارشی از کشته شدن سه سرباز صهیونیست در مرز با مصر، این حادثه را آخرین مورد از سلسله ناکامی‌های ارتش رژیم اشغالگر دانست که دو سال است تکرار می‌شود.

پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره» به نقل از هاآرتص نوشت: در گزارش تهیه شده توسط «عاموس هاریل»، نویسنده این روزنامه عبری، آمده است که فرماندهی جنوب ارتش اسرائیل و یگان منطقه‌ای تحقیقات در مورد وضعیت این حادثه را آغاز کرده‌اند. افسرانی که با هاآرتص صحبت کردند اذعان داشتند که نتیجه سانحه باعث نگرانی ستاد کل ارتش اسرائیل شده و این شبهه وجود دارد که مشکلات زیادی در کار نظامیان صهیونیست وجود دارد.

سوالاتی که در حال حاضر در دست بررسی است

هاآرتص در این باره می‌نویسد: از جمله اولین سوالاتی که پرسیده شد و اکنون مورد بررسی قرار خواهد گرفت: نحوه استقرار نیروها و این واقعیت است که چندین ساعت از کشته شدن دو سرباز گذشت تا اینکه به بخش‌های مربوطه، هشدار داده شد؛ در واقع معلوم نیست که چرا هیچ بازرسی مکرری برای تماس با گشت‌ها و پاسگاه‌ها انجام نمی‌شد.

هاریل در ادامه گزارشش می‌نویسد: روش ایمن‌سازی موانع امنیتی ضعیف است، سرباز مصری از دروازه‌ای عبور کرد که آشکارا به درستی محافظت نمی‌شد. نقاط نظارتی محدود و دوربین‌ها در مرزها کم هستند. روند تصمیم‌گیری در جریان تعقیب و گریز بسیار ضعیف بود؛ چرا که وقتی به نیروها حمله شد، پلیس مصری موفق به کشتن یک سرباز دیگر شد. این وضعیت علی‌رغم برتری طرف مقابل در تعداد سربازان و قدرت آتش در اختیار و حتی استفاده از پهپاد مراقبتی است.

وی در ادامه نوشت: در نگاه اول به نظر می‌رسد موضوعی وجود دارد که این حادثه را به بسیاری از حوادث جدی دیگر در ارتش اسرائیل که طی دو سال گذشته رخ داده‌اند، مرتبط می‌کند. حوادثی از جمله کشته شدن معاون فرمانده گردان در تیپ ناحال، که هنگام تعقیب فلسطینیان مسلح در نزدیکی حصار مرزی در شمال جنین رخ داد. یک سرباز اسرائیلی دیگر از گردان کفیر بر اثر تیراندازی یکی از همرزمانش به سمت وی در خط تماس بین اسرائیل و کرانه باختری کشته شد. یک افسر از یگان ایگوز به طور ناخواسته به دو نفر از فرماندهان یگان خود را در یک منطقه آموزشی در کرانه باختری تیراندازی کرده و آن‌ها را کشت.

مشکلات گسترده در ارتش رژیم اشغالگر

هاریل در بخش دیگری از این گزارش می‌نویسد: از تمام این حوادثی که در واحدهای مختلف پیاده نظام رخ داده، می‌توان به این نتیجه رسید که مشکلات گسترده‌ای را در ارتش اسرائیل وجود دارد و برای همگان آشکار شده است. در این میان رخدادی که شدیدترین واکنش‌ها را به دنبال داشت، حادثه‌ای بود که در ژانویه ۲۰۲۲ در ایگوز رخ داد و پس از آن گزارش‌های متعددی از سوی سربازان مبنی بر رفتار بی‌احتیاطی در این یگان حرفه‌ای و به طور کلی در پیاده نظام منتشر شد.

تحلیلگر هاآرتص در پایان‌بخش گزارش خود نوشت: علی‌رغم تمام آسیب‌های ناشی از حادثه یگان ایگوز، فرماندهی عالی ارتش فرصت را برای تغییر واقعی در این سازمان نظامی از دست داد. با افراد مسئول در حوادث، با ملایمت رفتار شد؛ به طوری که فرمانده ایگوز که در آن زمان اخراج نشد و چند ماه بعد پس از اینکه معلوم شد دروغ گفته است، برکنار شد. بعد از آن هم بررسی عمیق استانداردهای رفتاری در واحدها و یگان‌های مختلف ارتش اسرائیل، تغییرات لازم را به همراه نداشت.

یک نیروی مصری، صبح روز شنبه (سوم ژوئن)، در درگیری با نظامیان صهیونیست، سه تن از آن‌ها را به هلاکت رساند. این درگیری در ساعت چهار و نیم بامداد در گذرگاه «نیتسانا» که در سال ۱۹۸۲ پس از امضای معاهده سازش بین رژیم صهیونیستی و مصر بنا شده، رخ داد. «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در جلسه کابینه به این حادثه اشاره کرده و هلاکت سه نظامی صهیونیست در مرز مصر را «حمله تروریستی فاجعه‌بار» توصیف کرده بود.

منبع: فارس