شهر خبر

توصیه خانه احزاب به ارکان نظام: آرای خاکستری را دریابید!

عضو شورای مرکزی خانه احزاب از فعالان حوزه‌های مختلف خواست تا زمینه ورود آرای خاکستری به انتخابات اسفندماه را فراهم کنند.

توصیه خانه احزاب به ارکان نظام:آرای خاکستری را دریابید

حسین کنعانی مقدم عضو شورای مرکزی خانه احزاب در گفت وگو با «طلاعات آنلاین» با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات آینده گفت: مقام معظم رهبری در گذشته تذکر می‌دادند که از ورود زود هنگام به انتخابات پرهیز شود و مجلس تا روز آخر به دنبال انجام کار‌های خود باشد. اما اکنون ایشان با تاکید بر این موضوع، این آماده باش یا بیدار باش را داده‌اند که انتخابات آینده، انتخابات بسیار مهمی است، البته قبل‌تر هم ایشان رهنمون‌هایی درباره شاخصه انتخابات داشتند و بر رقابتی و قانونمند بودن انتخابات از یک سو و امنیت داشتن و مشارکت حداکثری از سوی دیگر تاکید کرده‌اند.

وی درباره راهکارهای ایجاد مشارکت حداکثری مردم پای صندوق‌های رای افزود: افرادی که دارای رسانه، روزنامه، شبکه‌های اجتماعی هستند و تریبون و منبر دارند و به نوعی مرجعیت رسانه‌ای یا گروهی برای مردم دارند، باید تلاش کنند تا جدای از موضوعات جناحی و گروهی و رقابت‌های تخریبی که به طور عمده در انتخابات‌ها شکل می‌گیرد، آرای خاکستری را وارد عرصه انتخابات کنند؛ بنابراین تلاش برای وارد کردن آرای خاکستری یکی از الزاماتی است که وجود دارد. برای این کار دولت باید تلاش کند تا اعتماد مردم را نسبت به ساز و کار انتخابات جلب کند و شورای نگهبان هم نسبت به وسعت دیدشان به گزینه‌های مختلف اقدام کنند.

دبیر کل حزب سبز ایران از شورای نگهبان و مسئولان برگزاری انتخابات درخواست کرد تا بر اساس مر قانون عمل کنند و سلایق شخصی و جناحی را کنار بگذارند.

کنعانی مقدم با اشاره به این که رهبر انقلاب بر این نکته که قانون ملاک عملکرد باشد، تاکید کرده اند، گفت: شورای نگهبان نباید هیچ‌گونه ملاحظه‌ای داشته باشد. مسئولان برگزاری انتخابات باید به قانون عمل کنند حتی اگر مشارکت حداکثری که مد نظر آنان بود، انجام نشود. به هر حال قانون را باید مد نظر قرار گیرد. دوم اینکه شورای نگهبان از هم اکنون در خصوص تآیید صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی در سراسر کشور با توجه به وسعت نمایندگان و تعداد نامزد‌ها امکانات مقدماتی را انجام دهند، طوری نباشد که در یک فرصت کوتاه بخواهند این کار را انجام دهند و در انتهای کار فرصت تحقیق و تفحص را بر اساس نظارت استصوابی خود را پیدا نکنند.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: شورای نگهبان یک مقدار باید دایره انتخاب را وسیع‌ترکند، یعنی سلایق و دیدگاه‌ها و تفکرات مختلف این اجازه را داشته باشند تا بیایند و در انتخابات حضور پیدا کنند و تفکرات و دیدگاه های خود را در معرض رای مردم قرار دهند. در واقع شورای نگهبان باید بخشی از انتخاب را به مردم واگذار کنند و مردم صاحب تشخیص در خصوص نمایندگان تلقی شوند. اینطور نباشد که بگوییم ما تشخیص می‌دهیم چه افرادی خوب هستند و شما بروید از میان خوب‌ها انتخاب کنید. برای نمونه باید گفت که ما روسای جمهوری در این نظام داشتیم که منتخب شورای نگهبان بودند، اما بعد‌ها دیدیم که چه بلایی بر سر مردم آوردند.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب با اشاره به جلسه اخیر این شورا با وزیر کشور تصریح کرد: در جلسه با وزیر کشور هم گفتم که ما در اسفندماه ما با یک «مرصاد سیاسی» روبرو هستیم. دشمن تمام توان خود را به کار خواهد بست که یا انتخابات آینده را یا تحریم کند یا مشارکت را حداقلی کند و مقبولیت مجلس و مشروعیت آن را زیر سئوال برد و سپس تلاش می‌کند تا شورش از درون و فشار از بیرون وارد آورد که «استراتژی جنگ ترکیبی» دشمن است.


وی اظهار کرد: برای خنثی سازی این استراتژی دشمن باید با برنامه تلاش کنیم تا همه امکانات و توان را برای مشارکت حداکثری فراهم کنیم تا یک مجلس قوی و کارآمد داشته باشیم. لازمه این کار این است که دستگاه‌های مسئول نسبت به اعتماد سازی وارد عمل شوند؛ و مردم در انتخابات آینده به عملکرد دولت در خصوص مسائل اقتصادی و معیشتی و نسبت نگاه می‌کنند. در واقع مردم مشارکت خود را تا حدودی منوط به این کارآمدی دولت می‌کنند.

وی در پایان بیان کرد: حضور فعال احزاب در رابطه با روشنگری می‌تواند به افزایش مشارکت سیاسی کمک کنند و رقابت‌های سالم سیاسی را بر اساس قواعد بازی را به وجود آورد. طوریکه مردم حس کنند افراد که مورد نظرشان است در میان نامزد‌ها حضور دارند. همچنین احزاب و تشکل‌های سیاسی باید روی نامزد‌ها چند وقت قبل از انتخابات سنجش کارآمدی انجام دهند و اینطور نباشد که افراد آخرین شب با رانت سیاسی وارد یک فهرست شوند و بعد هم رای آورند.