شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اوکراین#جدید#کشورهای جهان

مدیرکل شورای امور بین‌المللی روسیه؛

آمریکا در تقلای حفظ نظم جهانی/ از نظر استراتژیک، جهان تک‌قطبی آینده‌ای ندارد

آندره کورتونوف

کورتونوف: جنگ اوکراین بسیاری از معادلات جهانی را تغییر داد و موجب تشکیل اتحادها و ائتلاف‌های جدید در بین برخی کشورهای جهان شد و این جنگ موجب شد تا فرضیه تغییر نظم جهانی و شکل گیری نظم جدید تقویت شود.

سرویس دیدگاه مشرق - آندره کورتونوف؛ دیپلمات برجسته روس و مدیرکل شورای امور بین‌المللی روسیه در گفتگویی با مرکز مطالعات راهبردی آمریکا، ضمن تاکید بر تلاش آمریکا برای حفظ نظام تک قطبی، معتقد است که در آینده نزدیک شاهد خیزش رهبران منطقه‌ای به ویژه کشورهای موسوم به جنوب جهانی از جمله هند، ایران، برزیل، ترکیه، اندونزی خواهیم بود.

همچنین وی اشاره کرد که جنگ اوکراین بسیاری از معادلات جهانی را تغییر داد و موجب تشکیل اتحادها و ائتلاف‌های جدید در بین برخی کشورهای جهان شد و این جنگ موجب شد تا فرضیه تغییر نظم جهانی و شکل گیری نظم جدید تقویت شود.

در ادامه شما به خواندن این گفتگو دعوت می کنیم:

۱. سیاست‌های غلط آمریکا در دهه‌های اخیر و ورود به جنگ‌های پرهزینه در خاورمیانه، موجب تقویت فرضیه افول قدرت و تأثیرگذاری این کشور شد. به نظر شما، جایگاه جهانی ایالات‌متحده آمریکا در سال‌های آینده، به چه صورت خواهد بود؟

ایالات‌متحده تلاش می‌کند تا جهان تک‌قطبی را به همان شکلی که حدود بیست‌وپنج تا سی سال گذشته بوده است، بازگرداند. ممکن است این کشور در این راستا به موفقیت‌های تاکتیکی نیز دست یابد؛ به‌عنوان‌مثال، احتمالاً برای مدتی تلاش اتحادیه اروپا برای خودمختاری استراتژیک را سرکوب کند.

با این‌ حال، از نظر استراتژیک، جهان تک‌قطبی آینده‌ای ندارد، زیرا توازن قوا در نظام بین‌الملل از آغاز قرن بیست و یکم، به شدت تغییر کرده است.

۲. به نظر می‌رسد جنگ اوکراین موجب شکل‌گیری روابط و ائتلاف‌های جدید در عرصه بین‌المللی شد. فکر می‌کنید که مختصات نظم نوین جهانی متأثر از تحولات اخیر، به چه شکل است و بازیگران تأثیرگذار، چه کشورهایی خواهند بود؟

احتمالاً در آینده، نزدیک شاهد خیزش رهبران منطقه‌ای به‌ویژه کشورهای موسوم به جنوب جهانی باشیم.

به نظر می‌رسد کشورهایی مانند هند، ایران، برزیل، ترکیه و اندونزی، بیش از هر زمان دیگری فعال خواهند شد. علاوه بر این، چین به‌عنوان رقیب سرسخت ایالات‌متحده، دستاوردهای بیشتری از این شرایط کسب خواهد کرد.

بااین‌حال، من همچنان در مورد اتحادهای شکل‌گرفته جدید تردید دارم و به نظر می‌رسد، ائتلاف‌های موقعیتی و موقتی در سیاست جهانی، رواج بیشتری یافته است.

۳. ازنظر شما، آیا احتمال وقوع جنگ در شرایط گذار از نظام تک‌قطبی وجود دارد و چه طرف‌هایی در چنین جنگی، درگیر خواهند بود؟

وقوع یک جنگ جدید دیگر، همیشه امکان‌پذیر است که می‌تواند در هر نقطه‌ای ازجمله در شرق آسیا، خاورمیانه یا آفریقا رخ دهد.

به نظر می‌رسد درگیری آمریکا و چین بر سر تایوان خطرناک باشد، زیرا پیامدهای جهانی متعددی خواهد داشت. علاوه بر این، همچنین، ممکن است در آینده، شاهد جنگ‌های داخلی بسیاری باشیم که به دلیل دخالت خارجی پیچیده‌تر شده‌اند؛ مانند آنچه امروز در لیبی یا سوریه وجود دارد.

۴. پیش‌بینی شما از آینده رقابت روسیه و ناتو چیست و این مسئله، چطور بر رقابت چین و ایالات‌متحده، تأثیرگذار خواهد بود؟

روسیه و ناتو برای مدت طولانی در حالت تقابل خواهند بود. ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که هر دو طرف، در نهایت بر روی قوانین خاصی برای این رویارویی به توافق برسند تا خطرات و هزینه‌های مرتبط با آن کاهش یابد.

چین از روسیه در مخالفت با ناتو، حمایت خواهد کرد، اما این کشور، کاملاً مراقب خواهد بود که ایالات‌متحده را تا حد ممکن تحریک نکند.