شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#امور خارجه#رئیسی

متلک ظریف به رئیسی: نوش جان ولی باورتان نشود!

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به پیمان شانگهای به دولت رئیسی کنایه زد.

به گزارش اطلاعات، دکتر محمدجواد ظریف که در کلاب هاوس به سوالات و ابهامات دوران وزارتش پاسخ می‌داد به موضوع پیمان شانگهای نیز اشاره کرد.

بخش‌هایی از گفتگوی ظریف را در ادامه بخوانید:

-ترامپ می‌خواست من را در فرانسه ببیند، اما من اجازه ملاقات نداشتم.

 

- اتفاقات اخیر در چارچوب توافق با آژانس و برخلاف مصوبه مجلس است؛ این اقدامات برای دفع شر انجام می‌شود، درحالیکه «ما به ازا» باید بگیرند.

 

-مهم‌ترین عامل بازدارندگی کشور، مردم هستند. در جنگ، تحریم و انتخابات حضور داشتند. همه جا مردم بزرگترین پشتوانه نظام هستند. ما نباید فراموش کنیم مهم‌ترین عامل فدرت ما مردم هستند.

 

-هیچ عاملی به اندازه حمایت مردم در حوزه مذاکره کننده قدرت نمی‌آفریند. اگر حمایت کم شود قدرت کم‌تری در چانه‌زنی داریم.

 

-  تاجیکستان مخالف عضویت ایران در پیمان شانگهای بود که در اردیبهشت ۱۴۰۰ نظر این کشور جلب شد و نامه عضویت ایران صادر شد ولی اولین جلسه رسمی پیمان شانگهای در شهریور بود که در این جلسه موضوع را اعلام کردند. حالا عده ای دستاوردسازی می کنند، این واقعیت است؛ می‌خواهید دستاورد سازی کنید، بکنید، نوش جان، اما خودتان باورتان نشود!

 

-اقدام روسیه در اوکراین از نظر من به عنوان یک ناظر، تجاوز است. 

-روابط بین‌المللی مبتنی بر عشق و نفرت نیست‌. وقتی تحریم نفتی بودیم بیشترین سهم ما را عراقی‌ها گرفتند اما این به معنی دشمنی آن‌ها با ما نیست. روسیه و چین منفعتشان این نبود که به خاطر ما درگیر شوند. البته نمی‌توان از روسیه انتظار رفاقت داشت.

 

-سند همکاری ۲۵ ساله با چین را من امضا کردم که یک چشم ‌انداز بود. چین حتما منافع خود را به خاطر ما به خطر نمی‌اندازد.

 

-روسیه در یک دام امنیتی افتاد و نمی‌خواست با آمریکا وارد درگیری شود‌. دوران اتحادهای استراتژیک به سر آمده است. قطب‌گرایی زمان جنگ سرد تمام شده است.