شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ترکیه#چین

این سه کشور مشتری دائم ایران هستند

این سه کشور مشتری دائم ایران هستند

ایسنا: مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: به دلیل اینکه بر روی برخی از نژادهای گوسفندان ایرانی اقدامات اصلاح نژادی انجام نشده تار و ضخامت پشم آنها استاندارد نیست به همین دلیل صنعت نساجی قادر به جذب همه پشم‌های تولیدی نیست.

افشین صدر دادرس با بیان اینکه از میزان تولید پشم گوسفندهای موجود در کشور آمار دقیقی وجود ندارد، گفت: ۵۵ میلیون راس گوسفند داریم که میزان تولید پشم در کشور به ازای هر راس گوسفند حدود ۱ تا ۱.۲ کیلوگرم است. به عبارتی بر اساس برآوردها حدود ۵۵ هزارتن پشم گوسفند تولید می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس برآوردها نیز نصف پشم‌های تولید شده سفید و نصف دیگر رنگی است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور افزود: از سال ۱۳۹۶ و ١٣٩٧ به دلیل تحریم‌ها و به جهت حمایت از صنایع داخلی صادرات پشم ممنوع شد تا صنعت نساجی پشم مورد نیاز خود را از داخل تهیه کند. اما در چندسال اخیر که واردات پشم انجام شده هر چه درخواست کردیم که صادرات آن آزاد شود تا این بخش نیز رونق بگیرد، اتفاقی حاصل نشد.

دادرس در پاسخ به اینکه آیا صنعت نساجی قادر به جذب تمام پشم‌های تولید شده در کشور است؟ گفت: این صنعت قادر به جذب همه پشم‌های تولیدی نیست و پشم مورد نیاز خود را از محل واردات تامین می‌کند. زیرا پشم گوسفندهای ایرانی طول تار و صخامت تار استانداردی ندارند و در ماشین‌های نخ ریسی به زحمت قابل استفاده هستند.

به گفته وی بر روی دام‌های ما اقدامات اصلاح نژاد انجام نشده و به همین دلیل صنعت نساجی تمایل دارد که از پشم خارجی استفاده کند. باید طول تار و ضخامت آن به حدی استاندارد شود که قابلیت استفاده در این صنعت را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پشم ایرانی در صنعت قالی بافی و صنایع دستی کاربرد دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین علل مرغوبیت قالی‌های ایرانی به دلیل پشم گوسفندان ایرانی است.

دادرس همچنین عنوان کرد: کشورهایی که مشتری پشم ایرانی هستند از آن در صنایع دستی، قالی بافی و پتوبافی استفاده می‌کنند. هند، چین و ترکیه نیز مشتری‌های عمده ایران در این بازار هستند.