شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه#مجلس#مالیات

اصلاح قانون بازار سرمایه به کجا رسید؟

اصلاح قانون بازار سرمایه به کجا رسید؟

فردای اقتصاد: مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در غرفه «فردای اقتصاد» در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی کشور (بورس، بانک و بیمه) در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای اصلاح قانون بازار سرمایه عنوان کرد: بخشی از نوسانات بورس طی سال‌های گذشته، ناشی از ضعف‌های مربوط به قانون بازار سرمایه بود. قانون بازار متناسب با شرایط بازار تدوین شده بود اما طی سال‌های اخیر شرایط کاملا دگرگون شده بود. هم حجم افراد و میزان سرمایه‌ وارد شده به بازار و افزایش بورس‌اولی‌ها. اما متاسفانه زیرساخت‌های قانونی به هیچ وجه آن‌ها را متناسب با شرایط آماده ورود نمی‌کرد. این‌ها در اصلاح قانون با رویکرد جدیدی برای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه دیده شد. 
وی ادامه داد: در این اصلاحات تاکید شد افراد قبل از ورود به بازار سرمایه باید با اصول سرمایه‌گذاری و کنش گری در این بازار آشنا شوند. در این اصلاحیه سعی بر رفع گلوگاه‌هایی است که اجازه نمی‌داد بازار متناسب با شرایط خود را تطبیق دهد. به عنوان مثال در سال ۹۹ که حجم عظیمی از ورودی منابع را داشتیم، عرضه‌های لازم صورت نگرفت. 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اصلاح قانون بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس انجام شده و در نوبت ارائه به صحن علنی مجلس است. 

قانون مالیات بر عایدی سرمایه در انتظار تائید شورای نگهبان

وی در ادامه به قانون مالیات بر سوداگری اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از منابع مالی و نقدینگی که در اختیار مردم است، در دوره‌های تورمی جذب بازارهای غیرمولد همچون ملک، طلا، خودرو و ارز می‌شود و در نهایت به افزایش فشار تورمی بر نیازهای معیشتی مردم منجر می‌شود. موضوع بحث این قانون این است که مانعی ایجاد کند تا در دوره‌های تورمی، سیل نقدینگی وارد این بازارها نشود و به بخش‌های مولد اقتصاد کانالیزه شود. قانون مالیات بر سوداگری در مرحله تائید شورای نگهبان است.