شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اهل سنت

ایران کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز برگزار می کند

ایران کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز  برگزار می کند

رئیس موسسه پژوهشی مطالعات تطبیقی آینده پژوهی دینی: این کنفرانس ادامه پروژه تقریب و وحدت است؛ وجه تمایز این کنفرانس با کنفرانسهای دیگر، در دو بخش نظری و عملی این است که سعی کرده ایم، از ظرفیتهای فقهی اهل سنت با نگرش تمدنی استفاده کنیم؛ متولیان کنفرانس از خود اهل سنت هستند و این کنفرانس یک کنفرانس فرامذهبی است.

نشست خبری "کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز" تحت عنوان" همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت" در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.

محمود واعظی رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در این نشست، ضمن گرامی‌داشت ایام ۱۴ و ۱۵ خرداد، به ذکر سوابقی از فعالیتهای این دانشکده پرداخت.

وی اظهار داشت:دانشکده الهیات ۵۰ وبینار بین المللی با کشورهای مختلف داشته و حدود ۲۰ کشور در این برنامه ها شرکت کرده اند و در این نشست علمی هم از ۱۵ کشور حضور خواهند داشت و دانشکده الهیات چنین فرصتهایی را مغتنم می شمارد.

در ادامه مصطفی ذوالفقار طلب، رئیس موسسه پژوهشی مطالعات تطبیقی آینده پژوهی دینی، گفت: دانشکده الهیات به عنوان نماد آموزش دانشگاهی در کشور، این رسالت را بر عهده گرفته تا با گردآوری نخبگان جهان اسلام زمینه یک هم اندیشی را فراهم آورد.

وی ادامه داد:کنفرانس مذکور در حقیقت ادامه اولین کنفرانس همزیستی مسالمت آمیز در سال ۹۸ بود که بر اساس شرایط جهان اسلام این نیاز دیده شد، تا نخبگان گرد هم آیند و نظرات کاربردی خود را ارائه دهند که در سال ۹۸ تاثیرات مثبتی هم از آن شاهد بودیم.

ذوالفقار طلب تصریح کرد:آسیب شناسی مسائل مربوط به نهادها و موسسات، توجه به جایگاه زنان امت اسلامی، توجه به رسانه به عنوان سخنگوی امت اسلام،پرداختن به جریانات و جنبشها و احزاب امت اسلامی و چگونگی همگرایی و توسعه تمدنی آنان، مسائل مربوط به مقاصد الشریعة و ظرفیتهای آن برای ایجاد همگرایی، توجه به جایگاه فلسطین به عنوان نقطه مشترک برای نجات امت اسلام و ... از جمله اهداف کنفرانس است که در مباحث غالب سخنرانان به آن پرداخته خواهد شد.

وی اضافه کرد:٥۰ استاد و نخبه از ۱۵ الی ۱۸ کشور مختلف، ۱۵۰ میهمان از استانهای مختلف کشور و در مجموع ۵۰۰ میهمان در این کنفرانس که روز شنبه در تالار امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.

ایران کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز" برگزار می کند

ذوالفقار طلب، در مورد دستاوردهای کنفرانس اول همزیستی مسالمت آمیز گفت: کنفرانس اول در شرایط خاصی برگزار شد که استکبار به مرزهای کشورهای اسلامی نفوذ پیدا کرده بود و تولیدات و محصولات کنفرانس به جامعه علمی و فرهنگی رسانده شد.

وی افزود: این کنفرانس ادامه پروژه تقریب و وحدت است؛ وجه تمایز این کنفرانس با کنفرانسهای دیگر، در دو بخش نظری و عملی این است که سعی کرده ایم، از ظرفیتهای فقهی اهل سنت با نگرش تمدنی استفاده کنیم؛ متولیان کنفرانس از خود اهل سنت می باشند و این کنفرانس یک کنفرانس فرامذهبی است.

در ادامه دکتر جمالی دبیر علمی کنفرانس اظهار داشت: از زمان اعلام محورهای کنفرانس، بیش از ۵۰۰ چکیده در بخش علمی دریافت کرده ایم که ۲۵۰ چکیده انتخاب و برای چاپ ارسال شده است؛ همچنین ۲۰۰ مقاله به کمیته علمی ارسال شده که ۱۰۰ مقاله به زبانهای دیگر بوده است؛ بیش از ۲۰۰ مصاحبه هم از روشنفکران دانشگاهی و حوزوی داشته‌ایم که روز برگزاری کنفرانس، به نمایش در می آید.

وی افزود: در "کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز" ۴ پنل تخصصی با موضوعاتی چون مقاصد الشریعه، نقش زنان مسلمان در همگرایی جهان اسلام، کارکرد مقاصد الشریعه در توسعه اندیشه اعتدال و آینده جهان اسلام، نقش رسانه و جنبشها و احزاب در شکل گیری تمدن نوین اسلامی را برگزار خواهیم کرد.

گفتنی است، دومین کنفرانس همزیستی مسالمت آمیز، از سوی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مؤسسه پژوهشی مطالعات تطبیقی آینده پژوهی دینی، ساعت ۸ و نیم صبح شنبه ۲۰ خردادماه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار می شود؛ دکتر مقیمی، دکتر واعظی ، دکتر بی آزار شیرازی؛ حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، شیخ سلمان حسینی ندوی، شیخ بلال سعید شعبان، سالم عبدالجلیل وزیز سابق امور دینی تونس از جمله سخنرانان این کنفرانس هستند.

۲۱۶۲۱۲