شهر خبر

ناآرامی در کوزوو؛ انتخابات جدید شهرداران در دستور کار قرار می‌گیرد

ناآرامی در کوزوو؛ انتخابات جدید شهرداران در دستور کار قرار می‌گیرد

ایرنا نوشت: کوزوو به دنبال ناآرامی‌ها در مناطق صرب‌نشین این کشور به علت انتصاب شهرداران آلبانیایی، برای برگزاری انتخابات جدید شهرداری اعلام آمادگی کرد.

از خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه کوزوو روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور آماده احتمال برگزاری انتخابات مجدد در برخی از شهرداری‌های شمال است اما گام‌های دیگری باید برداشته شود.

بعد از یک دیدار با همتای خود از جمهوری چک در شهر پراگ در پاسخ به سوالی در مورد احتمال برگزاری انتخابات مجدد شهرداری که باعث ناآرامی در شمال کوزوو شده، گفت: بله، ما متمایل به انتخابات در آن چهار شهرداری هستیم اما برای داشتن انتخابات جدید نیاز به گام‌هایی در این بین داریم.

هفته گذشته بار دیگر ناآرامی‌ها در شمال کوزوو پس از آن شدت گرفت که مقام‌های منتخب آلبانیایی‌تبار در منطقه‌ای که اکثریت آن صرب‌تبار هستند، برای کار وارد ساختمان‌های شهرداری شدند.

صرب‌ها انتخابات محلی در شمال کوزوو را تحریم کرده بودند اما انتخابات برگزار شد و نامزدهای آلبانیایی‌تبار توانستند به پیروزی برسند. صرب‌های محلی در این امر حمایت بلگراد را دارا هستند و اعلام کرده‌اند که شهرداران آلبانیایی را به رسمیت نمی‌شناسند.

معترضان صرب تلاش کردند تا مانع از ورود افراد منتخب به ساختمان‌های شهرداری شوند اما پلیس کوزوو برای پراکنده کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

پس از آنکه پلیس کوزوو از مقاومت در برابر معترضان باز ماند، نیروی حافظ صلح وابسته به ناتو به قضیه ورود کرد و درگیری خشونت آمیزی را شکل داد.

در این درگیری‌ها تا کنون ۳۰ نیروی حافظ صلح ناتو و ۵۲ معترض صرب زخمی شدند.