شهر خبر

امام (ره) اجازه تضعیف جمهوریت نظام را نمی‌داد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است اگر امام خمینی (ره) در قید حیات بودند مانع از تضعیف جمهوریت نظام می‌شدند.

همزمان با نخستین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمود دعایی از یاران دیرین امام خمینی (ره) و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، محمدعلی وکیلی مدیر مسول روزنامه ابتکار در گفت وگو با«اطلاعات آنلاین»،درباره مرحوم دعایی گفت: مهمترین ویژگی آقای دعایی مصداق صفت رحمانیت بود. ما اگر به دنبال صفتی برای رحمانیت خدا بودیم در زمین یکی از تجسم‌هایش آقای دعایی بود. او هم روایتگر اسلام رحمانی بود و هم به لحاظ سبک زندگی و زیست، مصداق یک انسان سهل‌الوصول و دست‌یافتنی بود که قابلیت الگو شدن را داشت.

وی افزود: آقای دعایی دارای تکلف نبود، در دسترس بود و تکیه گاه بخش مغفول جامعه هم بود. ما در نظام‌مان مدعیان بسیار داریم، اما بخش مغفول جامعه در حاشیه بودند هیچ‌گاه تکیه‌گاهی در درون حکومت نداشتند وآقای دعایی برای آنان تکیه‌گاه بود. به همین دلیل هم آقای دعایی بر افرادی نماز می‌خواند که بسیاری جرأت رفتن به مراسم آن‌ها را نداشتند. او تنها آخوندی بود که برای افرادی سخن گفت که بسیاری آنها را تکفیر کردند بنابراین جای آقای دعایی به نظر من خالی است و برای معدود بودن مثل دعایی بود که کشور من امروز به این نقطه از فقر منابع انسانی رسیده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ویژگی‌های حکمرانی از نظر امام خمینی (ره) اظهار کرد: حکمرانی از نظر امام (ره)، حکمرانی مردم محور بود یعنی حکمرانی قدرت محور مد نظر ایشان نبود. گرچه حکمرانی بدون قدرت ناممکن بود اما حکمرانی قدرت محور از نظر امام (ره) مطرود و مذموم بود. به همین سبب امام (ره) به دنبال مدلی از حکمرانی مردم محور بود که مکانیزم آن را انتخابات، تقدم رأی و اولویت مطالبات مردم می‌دانست. بنابراین، در حکمرانی مدل امام (ره) مردم نقطه کانونی این حکمرانی بودند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر امام (ره) در حال حاضر حضور داشتند چه اقداماتی را انجام می‌دادند، بیان کرد: اگر امام (ره) بودند، بسیاری از کارهایی که انجام می‌شود را انجام نمی‌دادند. جریان سیاسی برآمده از جمهوری اسلامی به نام جریان اصلاح‌طلب حتما حذف نمی‌شد. حتما امام (ره) جلوی یک دستی حاکمیت را می‌گرفتند و اجازه نمی‌دادند بعد جمهوریت نظام تا این حد تضعیف شود که ما شاهد شکل‌گیری مجلس زیر 20 درصد باشیم. اگر ایشان بودند حتما اجازه می‌دادند تا صداهای رسایی که دارای مشروعیت حداکثری و کارآمدی حداکثر بودند در مدار جمهوری اسلامی بمانند و چنین نباشد که منابع انسانی محدود شود.