شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست#سال قبل

۵۰ سال دفن زباله در "آرادکوه تهران" چه اتفاقی را رقم زده است؟

50 سال دفن زباله در "آرادکوه تهران" چه اتفاقی را رقم زده است؟

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه "آرادکوه تهران" از حدود ۵۰ سال قبل شروع به دریافت پسماند به صورت تلنباری کرده است، گفت: تغییر مکان به این معناست که مجدداً مکان جدیدی را آلوده کنیم لذا بهتر است همان مرکز ساماندهی و تجهیز شود.

مهدی خادم ثامنی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره مشکل شیرابه‌های سایت‌های دفن زباله در پایتخت اظهار کرد: میزان تولید پسماند عادی در کشور روزانه 20 میلیون تن تخمین زده می‌شود که حدود 70 درصد از این پسماندها، تر و 30 درصد خشک هستند البته این میزان در شهرهای مختلف متفاوت است. بحث شیرابه حاصل از این پسماندها بسیار حائز اهمیت است چرا که شیرابه حاوی COD است و این COD حدود 40 هزار PPM باعث آلودگی خاک، آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی است.

وی ادامه داد: لندفیل‌هایی که به شکل لندفیل مهندسی ساخته می‌شوند، جمع‌آوری شیرابه را در سل‌های خود انجام می‌دهند  و آن را به سمت تصفیه‌خانه‌ها هدایت می‌کنند. در تصفیه‌خانه‌ با استفاده از روش‌های فیزیکی و شیمیایی پارمترهایی مانند BOD، COD و حجم آنیون‌ها و کاتیون‌ها کاهش پیدا می‌کند و به حدود استاندارد سازمان محیط زیست می‌رسد.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای بررسی دقیق‌تر مشکل شیرابه نیاز است که عقب‌تر بیاییم و به سراغ ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت اجرایی پسماندهای عادی برویم که مسئول جمع‌آوری این پسماندها را به تفکیک پسماند از مبدأ مکلف کرده است؛ اگر تفکیک در مبدأ انجام شود و پسماند کمتری به سمت مراکز دفن برود، شیرابه کمتری نیز تولید خواهد شد و نتیجتاً مشکل شیرابه تا حدودی حل خواهد شد.

خادم ثامنی با اشاره به لندفیل آرادکوه در تهران متذکر  شد: این سایت از حدود 50 سال قبل شروع به دریافت پسماند به صورت تلنباری کرده است. این لندفیل مهندسی نیست و تولید شیرابه و گاز متان در این سایت به حد بالایی رسیده است. در سال‌های اخیر شهرداری تهران اقدامات مفیدی از جمله راه‌اندازی استخرهای جمع‌آوری شیرابه را انجام داده البته این استخرها نیز باید ژئوممبران داشته باشند تا شیرابه به آب‌های زیرزمینی انتقال پیدا نکند.

وی افزود: مکان‌یابی که در گذشته برای سایت آرادکوه انجام شده بود، مکان‌یابی مناسبی است به طوری که بر روی گسل‌هایی ساخته شده که باعث می شود شیرابه به آب‌های زیرزمینی راه پیدا نکند اما در هر صورت باید با استفاده از چاه‌های گمانه بررسی کنیم که شیرابه به آب‌های زیرزمینی نرفته باشد همچنین نیاز به تصفیه‌خانه برای شیرابه‌ها داریم تا غلظت پارمترها را به استانداردهای تعیین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست برسد.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست درباره تغییر مکان سایت آرادکوه توضیح داد:‌ تغییر مکان به این معناست که مجدداً مکان جدیدی را آلوده کنیم! لذا بهتر است همان مرکز، ساماندهی و تجهیز شود؛ خوشبختانه پسماندسوزهای آرادکوه را هم داریم و قرار است که پسماندسوز جدیدی هم در این مرکز راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/