در تاریخ ایران سابقه ندارد که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهمتر این که سلطنت را به سبب نفی کند. البته این موضع مربوط به بعد از ۴۲ است چرا که قبل از آن مکتوبی هست که از شاه با لفظ «اعلیحضرت» هم یاد کرده است.
۲۱۲۱
مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: این یادداشت نه به علل وقوع و پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ میپردازد نه کارنامۀ جمهوری اسلامی ایران در حیات بنیادگذار آن (۱۳۶۸- ۱۳۵۸) را برمیرسد و نه ۳۴ سال پس از آن را. این نوشته تنها بر آن است که «آیتاللهالعظمی خمینی» را با هملباسان شاخص یا اصطلاحا با آیتاللههای دیگر که قبلتر میزیستند یا همروزگار بودند مقایسه کند تا بر وجوه تفاوت یا تمایز انگشت گذارد بی آنکه اشتراکات و خاستگاه مشترک را انکار و نفی کند.
در تاریخ ایران سابقه ندارد که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهمتر این که سلطنت را به سبب نفی کند. البته این موضع مربوط به بعد از ۴۲ است چرا که قبل از آن مکتوبی هست که از شاه با لفظ «اعلیحضرت» هم یاد کرده است.