شهر خبر

معصومه ابتکار: شکاف ایجاد شده میان مردم بسیار نگران کننده است

معاون سابق رئیس‌جمهور در امور زنان گفت: یکی از نگرانی‌های اصلی ما فاصله افتادن میان مردم و شکافی است که متاسفانه روز به روز بیشتر نمایان می‌شود و تلاش‌هایی هم که صورت می‌گیرد در جهت کم کردن این فاصله نبوده است.

شکاف ایجاد شده میان مردم بسیار نگران کننده است/ نگاه امام به نقش زنان در مردم‌سالاری دینی

معصومه ابتکار در حاشیه برگزاری آئین اولین سالگرد درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعائی، در گفتگو با اطلاعات آنلاین درباره آن مرحوم گفت: ایشان شخصیتی مهربان، بزرگوار، دارای سعه صدر فوق العاده، تواضع کم نظیر و رواداری بی نظیر بودند.

وی افزود: آقای دعایی بسیاری از سجایای اخلاقی که ما درباره آن صحبت می‌کنیم و شعار می‌دهیم را در عمل و در رفتار داشتند. همه این سال‌ها به گونه‌ای زندگی کردند که بر همگان روشن شد که می‌توان به این شعار‌ها در عمل نیز پایبند بود و با وجود همه فراز و نشیب‌ها و بی‌انصافی‌هایی که صورت می‌گیرد، می‌توان به اصول اخلاقی پایبند بود و اخلاق و انسانیت را در همه شرایط رعایت کرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با گرامیداشت یاد امام راحل، گفت: مهمترین ویژگی حکمرانی از نگاه امام (ره) ارتباط و اتصال با مردم بود؛ رویکردی که امام از قبل از انقلاب تا مرحله بعد که تاسیس جمهوری اسلامی بود به آن اهتمام داشتند.

این فعال سیاسی افزود: در واقع برخلاف بسیاری دیگر که با روش‌های شاید قهری به دنبال تسخیر قدرت بودند، نگاه امام(ره) به تحولات فرهنگی، تحولات ذهنی و قلبی مردم بود. امام(ره) تنها ذهن و قلب مردم را مورد توجه قرار می‌دادند.

ابتکار ادامه داد: همچنین تاکید امام(ره) بر اتکال به خدا و وحدت کلمه باعث شد که با همه سلایق و تنوع فکری و فرهنگی که جامعه ایران داشت، مردم بصورت یکپارچه و یکدست، بر محور خدا و توحید کنار هم جمع شوند و پشتوانه‌ای قوی برای این انقلاب و کشور بسازند. در واقع نگرانی که امروز وجود دارد تضعیف این خط مشی است؛ چرا که امام(ره) همه مردم را با سلایق و تنوع دیدگاه‌ها، فرهنگ‌ها و قومیت‌ها بصورت یکپارچه کنار هم می‌دید.

وی ایستادگی در برابر انحرافات را یکی از ویژگی‌های حکمرانی امام راحل عنوان کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های امام(ره) به عنوان، ولی فقیه این بود که در برابر انحرافات و مسائلی که باعث دوری از اسلام ناب می‌شد، ایستادگی می‌کردند. وقتی ایشان برای ما درباره اسلام ناب صحبت می‌کردند، خط مشی‌ها را نیز تعیین و اعلام می‌کردند که مثلاً در فلان حوزه انحراف اتفاق افتاده است.

معاون سابق رئیس‌جمهور در امور زنان افزود: به عنوان مثال در حوزه زنان می‌بینیم که بسیار تلاش می‌شد سیاست‌هایی را حاکم کنند که زنان را محدود کنند، از انتخابات کنار بگذارند و از فعالیت‌های اجتماعی دور کنند؛ اما امام(ره) خیلی محکم، روشن و شفاف مقابل این موضوع ایستادند. گویی ایشان در حوزه زنان و نقش زنان در مردم سالاری دینی، برنامه و راهبردی مشخص داشتند.

معصومه ابتکار با اشاره به تلاش‌ها برای انحراف از خط امام(ره) در سالهای پس از رحلت ایشان، تاکید کرد: به نظر من یکی از نگرانی‌های اصلی ما فاصله افتادن میان مردم و شکافی است که متاسفانه روز به روز بیشتر نمایان می‌شود و تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد هم در جهت کم کردن این فاصله نبوده است.