شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#رئیس جمهور#سوئد#اردوغان

سوئد به عضویت در ناتو نزدیک شد؟

سوئد به عضویت در ناتو نزدیک شد؟

ایرنا نوشت: ینس استولتبنرگ دبیر کل ناتو روز یکشنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بار دیگر خواستار پیوستن سوئد به این سازمان شد و گفت که سوئد خواسته و شروط تعیین شده از سوی ترکیه به عنوان یک عضو ناتو را برای ملحق شدن به این نهاد نظامی براورده کرده است.

 ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو روز یکشنبه بعد از دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در استانبول گفت که سوئد درخواست‌های مطرح شده از سوی ترکیه برای پیوستن به ناتو را برآورده کرده است.

استولتنبرگ گفت: سوئد قوانین خود را برای رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه اصلاح کرده است و گفتگو با ترکیه و سوئد تا یک هفته دیگر ادامه خواهد یافت.

در پی جنگ روسیه و اوکراین دو کشور سوئد و فنلاند دهه‌ها بی‌طرفی خود را کنار گذاشته و برای پیوستن به سازمان ناتو درخواست دادند. فنلاند در آوریل سال جاری پس از تایید درخواست تمامی اعضای ناتو به عنوان سی و یکمین عضو پذیرفته شد، اما ترکیه و مجارستان هنوز درخواست سوئد را تایید نکرده اند.

دولت ترکیه می‌گوید کشور سوئد علیه سازمان‌های تروریستی ساکن خاک این کشور اقدامی نمی‌کند و تا کنون درخواست‌های ترکیه برای استرداد افرادی که آنکارا آنها را تروریست خطاب می‌کند را بی‌پاسخ گذاشته است.

استولتنبرگ روز شنبه در مراسم تحلیف اردوغان در دوره جدید ریاست جمهوری‌اش حضور داشت و امیدوار است مذاکراتش با آنکارا برای الحاق سوئد به جمع کشورهای ناتو نتیجه مثبت داشته باشد.

311311