شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ارمنستان

ارمنستان توافق همکاری هسته‌ای با آمریکا را تایید کرد

دولت ارمنستان توافق جدیدی با آمریکا را در حوزه همکاری انرژی هسته‌ای تصویب کرد و قرار است پیش‌نویس آن جهت امضا نزد رئیس‌جمهور ارمنستان ارسال شود.

به گزارش پایگاه خبری «ماسیس‌پست»، "کمیسیون نظارتی ایمنی هسته‌ای" ارمنستان از سال ۱۹۹۵ با ایالات متحده آمریکا همکاری داشته است. ارمنستان و آمریکا در ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۷ "توافق تبادل اطلاعات فنی و همکاری درباره مسائل ایمنی هسته‌ای" را امضا کردند و آن را در ۲۰۰۷ و ۲۰۱۷ از سر گرفتند.

طبق این توافق، "کمیسیون نظارتی ایمنی هسته‌ای" آمریکا از تحقیقاتی در حوزه‌هایی نظیر کنترل و تجهیزات دیجیتال، راکتور و تجهیزات الکتریکی، مدیریت پسماند، ایمنی در برابر آتش‌سوزی، تحلیل سوخت هسته‌ای، تحلیل حوادث شدید، حفاظت در برابر تشعشع و تاثیرات بر سلامت، ایمنی در برابر زمین‌لرزه و موارد دیگر در حوزه انرژی هسته‌ای پشتیبانی کرده است.

در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۳، این دو کمیسیون ارمنستان و آمریکا یک توافق همکاری درخصوص تبادل اطلاعات فنی و همکاری در زمینه مسائل ایمنی در شهر واشنگتن امضا کردند.

ماریا لانگی، هماهنگ‌کننده کمک‌های آمریکا در حوزه اروپا، اوراسیا و آسیای میانه گفت که آمریکا در تعدادی از کشورها از جمله ارمنستان مشغول ارزیابی امکانپذیری راکتورهای هسته‌ای کوچک با فناوری آمریکا است؛ اقدامی که می‌تواند آن‌ها را نسبت به حوزه انرژی روسیه و چین به استقلال برساند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان بیان کرد: این راکتورهای هسته‌ای کوچک با ظرفیت ۷۰ مگاوات به ظرفیت‌های موجود در این کشور امکان رشد و توسعه می‌دهد. یک هیئت ارمنستانی به زودی به آمریکا سفر خواهد کرد تا از راکتورهای هسته‌ای کوچکی که توسط شرکت‌های آمریکایی تنظیم شده، بازدید کنند.