شهر خبر

۴۰ شهرک صنعتی دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی می‌شود

با تغییر رویکرد وزارت صمت در جهت تامین زیرساخت ها در حوزه دانش بنیان، ۴۰ شهرک صنعتی دانش بنیان در کشور راه اندازی می شود.

نیازی، سرپرست وزارت صمت در مراسم افتتاحیه شهرک صنعتی رضوی مشهد، اظهار کرد: تغییر رویکرد وزارت صمت در جهت تامین زیرساخت ها برای حوزه دانش بنیان است که نیازهای خاصی این حوزه دارد و طبق مصوبه ی شهرک های سازیها، ۴۰ شهرک با رویکرد دانش بنیان راه اندازی خواهد شد و ۲۰ شهرک نیز جانمایی شده است.

نیازی به اشاره به افتتاح بزرگترین شهرک صنعتی مشهد با نام شهرک رضوی همزمان با ایام ولادت امام رضا (ع) گفت: تامین زیرساخت های لازم برای شهرکی به این وسعت سخت بود و خوشبختانه اکنون ۲۰۰ هکتار آماده واگذاری شده است.

وی از مدیران درخواست کرد، متناسب با تامین زیرساخت ها، واگذاری ها انجام شود تا فعالان اقتصادی هم دچار مشکلات نشوند.

نیازی گفت: برای تامین آب دریای عمان در محور شرق کشور، لوله گذاری ها افتتاح شده است و تا پایان سال آینده، رسیدن آب به مشهد محقق می شود.

سرپرست وزارت صمت ادامه داد: سرمایه گذاری در این زمینه با اعتبار ۱۰۰ همت انجام شده و مشکلات بخش صنعت حل خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه تولید اولویت کشور است، افزود: الزامات در دستور کار دولت قرار دارد و قوای دیگر نیز همراهی می کنند.

سرپرست وزارت صمت افزود: مصوبه ای از دولت گرفتیم تا هزینه های تامین زمین برای بخش خصوصی مستثنی شود، تا پرداخت نکند و مشوقی برای سرمایه گذاری باشد و مشوق های دیگر را نیز دنبال می کنیم.

به گفته وی، در برنامه هفتم، ۲ محور پیشنهادی را خواهیم داشت، اول اینکه در بحث شهرک سازی، برای واحدهای صنفی و واحدهای حاشیه شهر، سازمان صنایع کوچک بتوانند راه اندازی کنند و این ماموریت سازمان صنایع کوچک خواهد بود.

 

وی ادامه داد: دومین محور برای برنامه هفتم اینکه در شهرک ها، زمین های بلا استفاده را که سالها بدون فعالیت، تملک شده اند را اجازه می دهیم تا دولت سلب مالکیت کند و در اختیاربخش خصوصی قرار دهد.

 

سرپرست وزارت صمت افزود: تغییر رویکرد وزارتخانه در جهت تامین زیرساخت ها برای حوزه دانش بنیان است که نیازهای خاصی این حوزه دارد و طبق مصوبه ی شهرک های سازیها، ۴۰ شهرک با رویکرد دانش بنیان راه اندازی خواهد شد و ۲۰ شهرک نیز جانمایی شده است.

 

وی به اهمیت ساماندهی لکه های صنعتی در شهرهای بزرگ بویژه تهران و البرز و کلانشهرها اشاره کرد و افزود: لکه گیری برای خراسان رضوی هم نیاز است و برای ۸ کلانشهر نیز باید پیگیری شود و دیدگاه دولت در این زمینه مثبت است تا شناسنامه دار شوند.

 

سرپرست وزارت صمت تاکید کرد: مصوبه لکه گیری شهرک های صنعتی خراسان رضوی در دستور کار است.

 

نیازی در ادامه از پیگیری جایگزینی شهرهای صنعتی با شهرک های صنعتی خبر داد و افزود: خط ریلی، گمرک، فرودگاه‌های تجاری و باری برای ایجاد شهرهای صنعتی باید در دستور کار باشد.

 

وی ادامه داد: نیازهای واحدهای صنعتی برای صادرات، خط راه آهن و فرودگاه است که اگر شهر صنعتی ایجاد شود، امکان پذیر است.

 

نیازی همچنین بیان کرد: آب و برق باید تاپشت درب صنعت بیاید ولی در برخی استان‌ها انجام نمی شود، باید ارائه خدمات در حوزه انرژی باشد تا قیمت تمام شده برای سرمایه گذار کاهش یابد.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با الکترونیکی کردن فرآیندها، رانت ها و امضاهای طلایی حذف شود و افزود: در دستور کار وزارت صمت قرار دارد تا تمامی فرآیندها الکترونیکی انجام شود‌.

 

گفتنی است؛ شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد با نام شهرک رضوی، دارای مساحت هزار و ۹۸۷هکتار بوده که از این میزان ۲۰۰هکتار حوزه عملیاتی و ۱۲۰هکتار حوزه صنعتی است، هزینه ایجاد شهرک صنعتی در پنج فاز ۲۰۰هکتاری، ۱۷هزار و ۵۹۵میلیارد ریال شده است.

 

این شهرک بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور و در فاز اول با استقرار ۴۲۰ واحد صنعتی ۶هزار نفر اشتغالزایی خواهد داشت.