شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

غالب بودن رویکردهای سیاسی‌امنیتی به آسیب‌های اجتماعی؛ با زور و اجبار نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را کنترل  کرد

غالب بودن رویکردهای سیاسی‌امنیتی به آسیب‌های اجتماعی؛ با زور و اجبار نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را کنترل  کرد

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت:  جوامع در طول حیات خود با مسائل و مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند که می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا اجتماعی باشند. در حوزه‌ی اجتماعی  نیز این مشکلات می‌تواند در عرصه‌های مختلفی ایجاد شود که از جمله آن‌ها آسیب‌های اجتماعی است که به تناسب انواع آن تمهیدات متعددی جهت کنترل و کاهش آن‌ها اتخاذ کرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی انجمن مددکاران اجتماعی ایران، سید حسن موسوی چلک در همایش ملی پیشگیری از آسیب‌های روانی‌اجتماعی‌فرهنگی با تمرکز برسلامت معنوی در دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: «جامعه ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نخواهد بود. به همین دلیل علی‌رغم همه تمهیدات اتخاذ شده و اقدامات انجام شده در عرصه های سیاستگذاری و اجرایی امروز شاهد شرایطی در کشور هستیم که ایجاب می کند به این موضوع توجه بیشتر شود. از جمله این شرایط می توان به : تنوع آسیب های اجتماعی، کاهش سن افراد در معرض آسیب و آسیب دیده‌ی اجتماعی، رشد آمار آسیب های اجتماعی، گسترش آسیب های اجتماعی ناشی از فضاهای مجازی و تکنولوژی، جلوتر بودن آسیب های اجتماعی از برنامه ها، فراگیر نبودن برنامه های اجرایی در کشور، ، نداشتن توجه کافی به مسائل اجتماعی در کنار مسائل اقتصادی و سیاسی و ... اشاره کرد. همه این شرایط و شرایط دیگر ایجاب می‌کند در زمینه‌ی پیشگیری از آسیب های اجتماعی برنامه ریزان و سیاستگذاران کشور به این مسئله توجه و اهتمام بیشتر داشته باشند.»

او گفت: «تأملی بر وضعیت کشور در این حوزه نشان می دهد که گستردگی، رواج و تعدد آسیب های اجتماعی باعث شده تا علیرغم این که دستگاه های مسئول تمام تلاش خود را انجام می دهند، اما روز به روز بر تعداد و وسعت و پیچیدگی و تراکم آسیب های اجتماعی افزوده شود. لذا ادامه‌ وضعیت فعلی، وضعیت نگران کننده ای را برای نظام ایجاد کرده که مستعد ایجاد بحران ها و آشوب ها اجتماعی خواهد بود. بنابراین، به نظر می رسد که و باید تدابیر و سیاستگذاری‌های اجتماعی مناسبت تر و موثرتری صورت گیرد.»

موسوی چلک ادامه داد: «غفلت دیرینه در توجه به این موضوع با رویکرد اجتماعی و اتخاذ سیاست های مناسب در کشور موجب شده است تا امروزه ضرورت توجه به این حوزه بیش از پیش احساس شود. گرچه باید اعتراف کرد که تاکنون برای مدیریت صحیح تر و اثربخش تر این حوزه اقدام اثر گذاری که نشان از کاهش آسیب های اجتماعی و حتی کنترل روند رشد آن‌ها باشد، صورت نگرفته است. ولی با توجه به نگاه های قبلی موجود در کشور این پذیرش یک گام به جلوست. زیرا در این شرایط، پذیرش اینکه در این حوزه عقب هستیم وخوب کار نشده و این که باید زمینه ها و رویکرد های اجتماعی را تقویت کرد و پذیرش این نکته که و کاهش داد که اگر می شد با این رویکرد قهری کنترل کرد، این وضعیت موجود را که عموم مردم نگران تنوع و تعدد آسیب های اجتماعی و کاهش سن افراد در گیر آسیب های اجتماعی هستند وجود نداشت.»

رییس انجمن مددکاران اجتماعی در پایان اشاره کرد: «در چنین شرایطی ضرورت توجه به ارتقاء سلامت همه جانبه از جمله سلامت اجتماعی، روانی و معنوی با بهره گیری از ظرفیت های حرفه های و رشته های مختلف از جمله مددکاری اجتماعی،روانشناسی، جامعه شناسی، سیاستگذاری اجتماعی و... در زمینه پیشگیری از افزایش آسیب های اجتماعی وکنترل روند رو به رشد آن بسیار ضروری است.»

۲۳۳۲۳۳