شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#عربستان#پایتخت#منابع

ادامه درگیری‌های سودان و ابراز نگرانی عربستان و آمریکا

سودان

پس از تعلیق مذاکرات جده میان طرف‌های درگیر در سودان، منابع رسانه‌ای ظهر امروز (جمعه) از تشدید درگیری‌ها در پایتخت و مناطق دیگر این کشور خبر دادند.

به گزارش مشرق، خبرنگار شبکه روسیا الیوم در سودان در این باره اعلام کرد که امروز شهر خارطوم پایتخت سودان شاهد درگیری‌های شدید در محله‌های مختلف بود.

وی اعلام کرد که بار دیگر دود در آسمان خارطوم مشاهده می‌شود و ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع درحال تبادل آتش هستند.

در همین راستا، منابع میدانی و محلی در شهر «ام درمانم نیز اعلام کردند که ارتش سودان با انجام حملات توپخانه‌ای سنگین مواضع نیروهای پشتیبانی سریع در شمال این شهر را هدف قرار داده است.

طبق گفته این منابع، صدای ناشی از انفجار در شهر ام درمان و به ویژه منطقه «المهندسین» شنیده می‌شود.

در همین حال، تداوم درگیری‌ها در سودان و تعلیق مذاکرات جده نگرانی آمریکا و عربستان به عنوان دو میانجیگر برای حل این بحران را به همراه داشته است.

در بیانیه مشترک عربستان و آمریکا در این باره آمده است: درگیری‌ها در سودان به غیرنظامیان و آسیب رسانده و مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه شده است.

بر اساس این بیانیه، به محض اینکه مشخص شود طرف‌های درگیر در سودان در پایبندی به آتش‌بس جدی هستند، عربستان و آمریکا آماده هستند تا مذاکرات معلق را برای یافتن راه‌حل از سر بگیرند.

ریاض و واشنگتن در ادامه از هر دو طرف درگیر در سودان خواستند که به آتش‌بس پایبند باشند.

آمریکا پنجشنبه نیز اعلام کرده بود که علیه طرف‌های جنگ سودان و افراد و شرکت‌هایی که به خشونت در این کشور دامن می‌زنند، تحریم‌هایی وضع کرده است.

وزرات خارجه آمریکا درباره جزئیات این تصمیم اعلام کرد که برخی افراد در سودان از جمله مقام‌های «نیروهای مسلح سودان» و «نیروهای واکنش سریع» و مسئولان رژیم عمرالبشیر رئیس جمهوری سابق سودان که «مسئول یا همدست در تضعیف انتقال دموکراتیک» در این کشور هستند با ممنوعیت صدور روادید مواجه هستند.

سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) شاهد درگیری بین ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) از جمله در پایتخت خارطوم و سایر شهرهای شمال و غرب کشور بوده است.

تاکنون چندین بار آتش‌بس اعلام شده است، اما طرف‌ها بطور مداوم آن را نقض می‌کنند.

جنگ در سراسر سودان بیش از یک هزار و ۸۰۰ کشته برجای گذاشته است. سازمان ملل اعلام کرد که بیش از یک میلیون نفر در داخل سودان آواره شده‌اند، علاوه بر آن ۳۰۰ هزار نفر به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

منبع: ایرنا