شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#چین

نگرانی تل‌آویو از فروش «اژدهای نیرومند» چین به عربستان و مصر

‌

رژیم صهیونیستی که به شدت نگران به هم ریختن توازن قوا در غرب آسیا است، با هراس روند مذاکرات عربستان و مصر با چین برای خرید جنگنده «جِی-۱۰ سی» را دنبال می‌کند.

به گزارش مشرق، رژیم صهیونیستی با نگرانی در حال رصد اخبار مربوط به احتمال معامله تسلیحاتی میان عربستان و مصر با چین است که در صورت امضای قرارداد، شامل فروش جنگنده‌های درجه یک چینی به این دو کشور خواهد بود. امری که ممکن است توازن نیروهای هوایی در منطقه را بر هم بزند.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار این مقدمه نوشت که وبگاه صهیونیستی «والا» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: مصر احتمالا جنگنده چینی J۱۰C ملقب به «اژدهای چینی» را خریداری می‌کند که به گفته نشریات خارجی مشابه جنگنده اسرائیلی «لاوی» ساخته شده است که در سال ۱۹۸۷ تولید آن متوقف شد.

چین تاکنون جت‌های جنگنده «جِی-۱۰ سی» خود را فقط به پاکستان فروخته است.

جِی-۱۰ سی اولین جنگنده بومی چین است و در سال ۲۰۰۶ در نیروی هوایی این کشور عملیاتی شده است. این جنگنده چینی دارای رادار پیشرفته، سیستم کنترل پرواز و دارای حداکثر سرعت ۱.۸ ماخ است و می‌تواند علاوه بر وظایف رهگیر که هدف اصلی آن است، ماموریت‌های حمله زمینی را هم انجام دهد.

به ادعای این رسانه صهیونیستی، فروش این جنگنده در چارچوب یک معامله بزرگ تسلیحاتی صورت می‌گیرد که پادشاهی عربستان سعودی را نیز در بر می‌گیرد و موجب می‌شود که وابستگی آن به تسلیحات آمریکایی کاهش یابد و جای پای چین را در منطقه محکم کند.

بنا بر این گزارش، «مصر مذاکرات خود را با چین بر سر یک سری قراردادهای مهم تسلیحاتی آغاز کرده است. این معاملات شامل خرید جنگنده‌های پیشرفته، سامانه‌های پدافندی و پهپادهای انتحاری خواهد بود».

این در حالی است که مصر در گذشته نیز عملا از چین جنگنده و هواپیماهای آموزشی قدیمی را خریداری کرده است و عربستان سعودی نیز از آن موشک خریده است. اما به نوشته «روسیا الیوم»، این بار موضوع بر سر یک سری معاملات برای سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته است که خرید آن، وابستگی فنی و سیاسی این دو کشور به تسلیحات آمریکایی را کاهش می‌دهد و جای پای چین را محکم می‌کند.

به نوشته وبگاه والا، مصر که پس از امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی، به سلاح‌های آمریکایی روی آورده بود،چند سال پیش جنگنده‌های فرانسوی از نوع رافال را خریداری کرد. اما نیروی هوایی آن هنوز به میزان زیادی به جنگنده‌های اف_۱۶ آمریکایی متکی است.

به نوشته این رسانه عبری، از سوی دیگر عربستان سعودی نیز تلاش می‌کند تا موافقت آمریکا و اسرائیل را برای خرید جنگنده‌های اف - ۳۵ و کسب توانمندی در غنی‌سازی اورانیوم را جلب کند. لذا شاید هدف ریاض از مذاکره با چین برای عقد قرارداد تسلیحاتی برای اعمال فشار بر ایالات متحده باشد.

چند روز پیش وبگاه «تاکتیکال ریپورت» که مقر آن در بیروت پایتخت لبنان قرار دارد، گزارش داد که عربستان سعودی و مصر مذاکراتی با چین به منظور خرید تسلیحات داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، «صنایع نظامی عربستان سعودی» در حال مذاکره با شرکت گروه صنایع شمالی چین برای خرید جت‌های جنگنده، پهپادهای شناسایی و سامانه پدافند هوایی است.

طبق این گزارش، نیروی هوایی مصر نیز در حال مذاکره با «گروه صنایع هوایی چنگدو» چین است و دوطرف اخیرا در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی دریایی و هوافضای لانگکاوی در مالزی دیدار داشتند.

منبع: فارس