حضور فرمانده ارشد آمریکا در رزمایش ضدایرانی اسرائیل

روز سه‌شنبه و در جریان افزایش تنش‌ها با ایران، ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده کل نیروهای آمریکا در خاورمیانه برای سفری سه‌روزه وارد سرزمین‌های اشغالی شد -در واقع، تنها یک روز پس از آغاز مانور نظامی چندجبهه‌ای توسط نیروهای دفاعی اسرائیل (آی‌دی‌اف)، کوریلا به اسرائیل رسید.

به نوشته وبگاه المانیتور، فرمانده سنتکام از این رزمایش دیدن کرده و با سپهبد هرتزل لوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل عکس گرفت. یکی از مقامات اسرائیلی به المانیتور گفت که نیروهای آمریکایی در این رزمایش حضور ندارند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدار کوریلا با توقف در یگان اطلاعاتی ۵۰۴ اسرائیل که مسئول اطلاعات انسانی ارتش است، آغاز شد و کوریلا در جریان عملیات، جهت‌گیری و توانایی‌های این یگان قرار گرفت.

سپس، لوی میزبان یک میزگرد عملیاتی بود که در آن فرماندهان ارتش اسرائیل با کوریلا و کارکنانش در مورد همکاری با ارتش ایالات متحده و گسترش قابلیت‌های عملیاتی ترکیبی گفت‌وگو کردند. کوریلا هم‌چنین در جلسه ارزیابی وضعیت رزمایش در مقر عملیات زیرزمینی ارتش اسرائیل در تل‌آویو شرکت کرد.

این رزمایش برای آزمایش آمادگی ارتش اسرائیل برای نبرد هم‌زمان در چندین جبهه طراحی شده است. بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، دو ژنرال همچنین درباره «روش‌های نوآورانه جنگی و قابلیت‌های تطبیقی نظامی» صحبت کردند.

این رزمایش کمتر از یک ماه پس از حملات اسرائیل به غزه که چندتن از رهبران گروه جهاد اسلامی در آن کشته شدند، برگزار می‌شود. درگیری‌ها در پی راکت‌پراکنی نوار غزه به خاطر کشته‌شدن یک زندانی فلسطینی بر اثر اعتصاب غذا رخ داد.

در اوایل آوریل، حدود ۳۲ موشک از جنوب لبنان به سمت شمال اسرائیل پرتاب شد. ارتش اسرائیل گفت که بیشتر پرتابه‌ها رهگیری شدند و گفت که حماس در پشت این حمله قرار دارد. این بزرگ‌ترین تشدید تنش‌ها در مرز لبنان از زمان جنگ ۲۰۰۶ بود. در سوریه و در شمال شرق اسرائیل نیز، نیروهای نزدیک به ایران مورد حملات هوایی منظم اسرائیل قرار گرفته‌اند.

ارتش اسرائیل گفت که انتظار می‌رود ده‌ها هزار سرباز اسرائیلی، اعم از نیروهای عادی و ذخیره در این رزمایش ترکیبی از نیروهای زمینی، دریایی، هوایی و سایبری شرکت کنند.

در کنار رویدادهای دیگر، این رزمایش حوادث و حملات تروریستی از کرانه باختری، غزه و قدس را شبیه‌سازی می‌کند که با شبیه‌سازی جنگ در جنوب لبنان به نقطه اوج خود می‌رسد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروها در کنار شبیه‌سازی حمله موشکی چندجانبه، با حملات سایبری به زیرساخت‌های ارتباطی، اینترنتی و رادیویی اسرائیل مواجه خواهند شد.

روز سه‌شنبه، ژنرال امیر آویوی در مصاحبه‌ای رادیویی توضیح داد که «پس از سال‌ها برای اولین‌بار، ارتش اسرائیل با موقعیتی در سراسر خاورمیانه مواجه است که چندین حوزه را شامل شده و تا ایران امتداد دارد». او افزود که این موقعیت چالش بزرگی را برای فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل ایجاد می‌کند.

در شرایطی کوریلا به اسرائیل رفته که مقامات اسرائیلی ادعا کرده‌اند ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای استفاده تسلیحاتی به دست آورده است. مقامات اطلاعاتی ایالات متحده گفته‌اند که با وجود غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، مقامات ایران هنوز تصمیمی برای ساخت بمب اتمی ندارند. دولت بایدن آشکارا حمایت خود از رهبران اسرائیل در برابر ایران را اعلام کرده است.

با این حال، مدت‌هاست که مقامات واشنگتن نگران حمله یک‌جانبه اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران هستند که می‌تواند منجر به یک درگیری گسترده‌تر شده و خاورمیانه را بی‌ثبات کند.

در ماه ژانویه، سنتکام و ارتش اسرائیل برای اولین‌بار حملات هوایی راهبردی دوربرد را از یک ناو آمریکایی در دریای مدیترانه انجام دادند.