شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عمان#روزگاری#همه#چیز#ممنوع#بود؛#حتی#ساخت#بیمارستان!

روزگاری که همه چیز در عمان ممنوع بود؛ حتی ساخت بیمارستان!

پدر سلطان قابوس عمان را در عقب‌ماندگی نگه داشته و مخالف پیشرفت بود.

روزگاری که همه چیز در عمان ممنوع بود؛ حتی ساخت بیمارستان!
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۱ ۰۶:۳۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

عمان در تاریخ حاکمان خود، یک سلطان جنجالی و حاشیه ساز داشت یعنی "سعید بن تیمور" پدر سلطان قابوس. او بین سال های 1932 تا 1970 میلادی حاکم عمان بود. وی گرایش محافظه کارانه داشت و به شدت با هر گونه رشد و پیشرفت و نوسازی مخالف بود و با هر اتفاقی در این زمینه مقابله می کرد.

به گزارش عصر ایران، "سعید بن تیمور" پدر سلطان قابوس حاکم محافظه کار و سنتی بود. وی عمان را در عقب ماندگی نگه داشت و مخالف پیشرفت و نوسازی بود. وی استفاده از تلفن، رادیو ،‌بازی فوتبال،‌ خرید خودرو و عینک دودی را ممنوع اعلام کرده بود. از ساخت بیمارستان و مدرسه و دانشگاه جلوگیری می کرد و عمان تنها یک بیمارستان و سه مدرسه داشت. عمان آن دوره با بیماری های گسترده، مرگ و میر کودکان و بی سودای روبه رو بود. در مقابل، از فعالیت های اقتصای مردم، مالیات زیادی دریافت می کرد و سفر خارجی شهروندان هم ممنوع بود مگر با دریافت مجوز ویژه از دولت.

سلطان سعید در نهایت حتی پسرش یعنی قابوس را نیز به دلیل اعتراض به شرایط موجود، به حصر انداخت و تحت بازداشت خانگی قرار داد (سال 1964 )  اما با رشد نارضایتی در میان مردم و اعضای خانواده حاکم، پسرش سلطان قابوس توانست از حصر خارج شود و پدرش را برکنار و به انگلیس تبعید کند. پدر تبعیدی (سعید بن تیمور)‌ دو سال بعد در سال 62 سالگی در هتلی در شهر دورچستر انگلیس درگذشت و در  همان کشور هم دفن شد.

سلطان قابوس بعد از رسیدن به قدرت، اصلاحات بزرگی را در بخش های عمران و آبادی و اقتصادی اجرا کرد و باعث تغییرات اساسی در این کشور شد.