شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#اوپک#نفت#بازار نفت#انرژی

استقبال دبیرکل اوپک از بازگشت ایران به بازار نفت

تحریم‌های آمریکا تولید انرژی ایران را محدود کرده و بازگشت کامل این کشور به بازار نفت با لغو تحریم‌های آمریکا مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، روز دوشنبه هیثم الغیس دبیرکل اوپک گفت: ایران شریکی مسئول است و بازگشت کامل این کشور به بازار نفت با لغو تحریم‌های آمریکا مورد استقبال قرار خواهد گرفت. الغیس در اولین سفر خود به تهران گفت: ایران به عنوان یکی از اعضای اوپک، قادر است حجم قابل توجهی تولید را در مدت زمان کوتاهی به بازار برساند. با این حال، این کشورمورد تحریم آمریکا قرار گرفته که صنعت نفت و گاز را با وجود موارد دیگر، مورد هدف قرار می‌دهد.

 

الغیس گفت: با وجودی که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۶ مجدداً تحریم‌ها را اعمال کرده، محدودیت‌ها نتوانسته صادرات نفت ایران را به طور کامل متوقف کند. ما معتقدیم که ایران در میان اعضای خانواده خود، کشورهای عضو اوپک، مسئول است. خبرگزاری شانا به نقل از الغیس گفت: مطمئن هستم که همکاری خوبی هماهنگ با هم، وجود خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که بازار همچنان متعادل باقی می ماند، همانطور که اوپک در سال‌های گذشته انجام داده است. تاکنون تلاش ها برای حل و فصل مسائل بین واشنگتن و تهران و رفع تحریم ها بارها شکست خورده است.

 

ایران و عربستان سعودی، تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، در ماه مارس اعلام کردند که پس از میانجی گری چین، دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، روابط دیپلماتیک خود را از سر خواهند گرفت. در اوایل سال جاری، این کشورها توافق کردند که سفارتخانه‌های خود را بازگشایی کنند و روابط اقتصادی نزدیک تری برقرار کنند.