شهر خبر

واکنش سیدحسن خمینی به برخی بداخلاقی‌ها: بدون دروغ و تهمت هم می‌توان کار رسانه‌ای کرد

سیدحسن خمینی گفت: مرحوم دعایی به همه ما یک چیز را خوب یاد داد و آن این است که می‌توان انقلابی بود، اما پرخاشگر نبود. می‌توان با رسانه به جنگ دشمنان رفت، اما دروغ نگفت، تهمت پراکنی و غیبت نکرد.

توصیف سیدحسن خمینی از انقلابی‌گری/ «عقلانیت» نیاز امروز ایران است

به گزارش «اطلاعات آنلاين»، سید حسن خمینی در آئین سالگرد درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی با گرامیداشت یاد آن مرحوم گفت: آقای دعایی مظهر یک انقلابی اصیل است. آقای دعایی ۲ نصیحت از امام شنید؛ «دروغ نگویید» و «دشنام ندهید». این بزرگوار تا انتها به این اصول پایبند ماند. آقای دعایی در روزنامه اطلاعات نماد دروغ نگفتن شد؛ نماد صادق بودن ماند و ایشان هرگز از ادبیات کوچه و بازاری استفاده نکرد؛ هرگز بد نگفت و هرگز بد نخواست.

وی با بیان خاطره‌ای از آن مرحوم پرداخت و گفت: ایشان در دوره‌ای رادیوی تک نفره صدای روحانیت ایران را تولید می‌کردند و در بغداد صدای مبارزین ایران بودند. پس از مدتی آن گونه که خودشان نقل کردند به امام شکایت می‌شود که موارد نادرستی در این برنامه وجود دارد. ایشان می‌گویند امام من را خواستند و من خدمت ایشان رفتم و داستان را توضیح دادم و متنی که در این برنامه خوانده بودم را به ایشان تقدیم کردم. امام گفتند میخوانم و پس از مدتی به شما پاسخ می‌دهم. پس از چند روز امام من را صدا زدند و گفتند که من دو نکته را به شما گوشزد می‌کنم یکی اینکه «دروغ نگویید» و دوم اینکه «دشنام ندهید».

سیدحسن خمینی افزود: مرحوم دعایی تعریف می‌کردند که «من متحیر شدم و گفتم که من کجای این مطلب دروغ گفتم و دشنام دادم؟ امام گفتند شما گفتید رهبر انقلاب یک متر هم زمین ندارد. این در حالی است که من در خانه‌ و زمیني دارم كه از پدرم به ارث رسیده است. چرا دروغ بگوییم؟ دوم هم اینکه چرا در رابطه با اینکه برخی از وابستگان رژیم سابق از الفاظ و ادبیات ناشایست استفاده می‌کنید؟» ایشان در ادامه توضیح می‌دادند که در آن زمان استفاده از برخی الفاظ و صفت‌ها برای خانواده سلطنتی بسیار مرسوم بود.

وی درباره ویژگی‌های شاخص شخصیتی مرحوم دعایی یادآور شد: او به همه ما یک چیز را خوب یاد داد و آن این است که می‌توان انقلابی بود، اما پرخاشگر نبود. می‌توان با رسانه به جنگ دشمنان رفت، اما دروغ نگفت، تهمت پراکنی و غیبت نکرد. آقای دعایی جنگ روانی را بستری برای ترویج دروغ قرار نمی‌داد.

سید حسن خمینی درباره تواضع مرحوم دعایی گفت: آقای دعایی می‌گفت در یک فیلم آن موسیقی خوب است که شنیده نشود، اما اثر خودش را بگذارد. به همین تناسب آقای دعایی همیشه بوده، اما نبود؛ اثر داشته، اما دیده نمی‌شد. آقای دعایی یک انقلابی و تمام معنا بود. چراکه انقلابی یعنی کسی که از خود بگذرد. انقلابی یعنی کسی که منیت نداشته باشد و خود را نبینید. انقلابی بودن به نفی خود است نه نفی غیر. قرار نیست همه بروند که تو باشی، تو باید بروی که همه باشند.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی یعنی اینکه رکن جامعه مردم هستند و باید برای مردم «عقلانیت» به خرج داد. باید بدانیم آن کاری که انجام میدهیم نتیجه اش بیشتر از هزینه اش باشد و راه دیگری برای رسیدن به این هدف با نتیجه کمتر وجود ندارد. عقلانیت عملی یعنی کار ما فائده اش بیش از هزینه اش باشد. آن چیزی که امروز بیش از هر چیز جامعه ما به آن نیازمند است.

سید حسن خمینی با بیان اینکه «امروز بیش از هر چیز ما امروز نیازمند عقلانیت هستیم» یادآور شد: جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی میراث بزرگی است که افرادی امسال آقای دعایی جان خود را در این راه گذاشته اند و چه افرادی در این راه به شهادت رسیده اند تا این میراث باشکوه به ثمر رسیده است.