شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آیت الله

آیت الله جوادی آملی، صالحی و ظریف درباره مرحوم دعایی چه گفتند؟

آئین اولین سالگرد درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی در روزنامه اطلاعات برگزار شد.

آیت الله جوادی آملی، صالحی و ظریف درباره مرحوم دعایی چه گفتند؟

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، آئین بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی با حضور خانواده مرحوم دعایی و سید عباس صالحی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام حسن خمینی، حجت الاسلام محمد جواد حجتی کرمانی، محمد جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول سابق رئیس جمهوری، غلامعلی حداد عادل، حسین مرعشی، محسن حاجی میرزایی وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام سید مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حسین دهقان مشاور رهبری ، حجت الاسلام محمد علی ابطحی، معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان محیط زیست، محمد جواد حق شناس، هادی خانیکی، محمد علی وکیلی، علی اکبر صالحی، حجت الاسلام سیدرضا اکرمی، اکبر عطریانفر، فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی، محمد خدادی معاون سابق مطبوعاتی، حسین شریعتمداری، عباس عبدی،  یونس شکرخواه، مجتبی مطهری و جمعی از شخصیت های فرهنگی، سیاسی و دانشگاهی در سالن همایش های موسسه اطلاعات با اجرای علی درستکار برگزار شد. 

البته این مراسم یک میهمان ویژه نیز داشت. حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق در آئین اولین سالگرد درگذشت حجت الاسلام سید محمود دعایی حضور یافت.

آیت الله جوادی آملی: مرحوم دعایی تابع امام (ره) و خیرخواه مردم بود

در ابتدای این مراسم پیام تصویری آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید پخش شد. 

ایشان در پیام خود گفت: مرحوم دعایی رضوان الله الیه از وقتی که طلبه مدرسه خان قم بود، در موضع گیری ها و نشر پیام های انقلابی امام رضوان الله الیه و در سایر کارهای بزرگان حوزه ، خوب بررسی می کرد، نگهداری می کرد و به دیگران می رساند. اگر حوادث تلخی هم برای او پیش می آمد برای خدا تحمل می کرد. وقتی امام به نجف وارد شدند او نیز به هر طریقی خود را به حضور امام رساندند و در خدمت امام در حوزه علمیه نجف فداکاری می کردند. بعد از این که انقلاب به ثمر رسید و امام رهبری انقلاب را به عهده گرفت، ماموریتی را در عراق پیدا کردند و سفیرنظام اسلامی ایران در عراق شدند. در جمع وقتی درباره سیره و سنت مرحوم دعایی فکر می کنید می بینید تا آن جا که می توانست ودر حد وسع علمی و عملی او می گنجید می کوشید که پیرو نظام اسلامی باشد. تابع  امام و خیرخواه مردم باشد. تا آن جا که مقدور بود سعی می کرد نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد.

روایت سید عباس صالحی از اعتماد ویژه امام (ره) به مرحوم دعایی

سید عباس صالحی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات نیز طی سخنانی گفت: از ابتدای دهه ۴۰ تا پایان حیات آن مرحوم، عشق و دلدادگی اش به امام(ره)، به آرمان، به خط امام و به بیت و به مرقد امام (ره) نمایان است. لحظه به لحظه با امام می زیست .

وی با اشاره به جایگاه مرحوم دعایی نزد امام راحل افزود: آن مرحوم، وکیل مطلق امام بود.همچنان که در کتاب اجازات امام (ره) - که موسسه تنظیم نشر چاپ کردند- اشاره شده است که حدود ۴۳۰ نفر از امام اجازه داشتند که از این تعداد فقط ۱۲ نفر هستند که اجازه مطلق دارند. یعنی وکالت شان به گونه‌ای است که گویا جای امام در گرفتن و تصرفات اجازه داشتند. مرحوم دعایی در زمره این ۱۲ نفر قرار دارد که - با آن ویژگی های امام با احتیاط هایی که در امور مالی داشتند، ایشان را به عنوان وکیل مطلق خود برای اخذ و تصرف در وجوه شرعی قرار داده بودند- جایگاه خاص ایشان را نشان می دهد.

صالحی یادآور شد: همچنین آقای دعایی محرم خانوادگی امام قرار گرفتند. همچنان که از همان سال های نخست اینکه مرحوم آقای دعایی یاد می‌کنند که وقتی امام در همان سفر  می خواستند به ایران بیایند کاغذی را امام به همسرشان نوشتند و بدون اینکه آن را ببندند پاکت در باز را به من دادند. مثال دیگر این که وقتی سعد شاکر در ماه های آخر حضور امام در عراق می‌آید تنها کسی که در آن جلسه حضور دارد آقای دعایی است. وقتی سعد شاکر از امام سوال می‌کند که خط ارتباطی ما با شما ایشان است شما ایشان (مرحوم دعایی) را قبول دارید امام می‌فرمایند بله.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات افزود:امام (ره) در مناصب و مجاری خاص به مرحوم دعای اعتماد داشت و او را معتمد خود قرار می‌داد که جایگاه ایشان را در افق نگاه امام نشان میدهد.

درسی که مرحوم دعایی به ظریف آموخت

محمد جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه نیز در این مراسم گفت: دعائی نماد سیاست خارجی جمهوری اسلامی می‌تواند باشد کسی که می توانست تمام جمهور را نمایندگی کند.

وی افزود: او یک کنشگر مرزی بود. او از کسانی که از هر طرف به او وسط باز یا سازشکار می گفتند، نمی ترسید. این مرد انقلابی بزرگ که در زمان شاه نماینده صدای انقلاب و سخنگوی انقلاب بود و در برابر همه تواضع می کرد.

ظریف گفت: همچنان که در فرمانی که برای دکتر صالحی صادر شده آمده است که شما صدای کسانی باشید که در این کشور صدایی ندارند. آیا این خواسته که مرکز قدرت و امکان مقاومت جمهوری اسلامی را فراهم می کند با رفتار دعایی سازگار بود یا رفتار کسانی که ادعای انقلابی گری می کنند؟ 

وزیر سابق امور خارجه تاکید کرد: مهمترین عامل بازدارندگی ایران در برابر مخالفین خارجی همین مردم هستند. همین توان مردمی است که می تواند در شرایط سخت در برابر فشارهای خارجی مصون بدارد. من از دعایی این درس را آموختم که لازمه انقلابی بودن گریزان از دیگران نیست. لازمه انقلابی بودن دشمن انگاری نیست. لازمه انقلابی بودن دور ریختن افراد نیست بلکه جذب حداکثری است.