شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای عالی#امنیت ملی#مسئولیت

شورای عالی امنیت ملی مراقب نفوذی ها باشد

مهدی عرب صادق*
شورای عالی امنیت ملی مراقب نفوذی ها باشد

نگارنده معتقد است شورای عالی امنیت ملی نقش محوری در تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دارد و دبیری آن یک مسئولیت امنیتی- دیپلماتیک است.

امنیت ملی پایه اقتدار نظام در همه محورها از جمله استمرار ثبات و صیانت و پاسداری از ارزشهای بنیادین و منافع ملی در برابر تهدیدات داخلی و خارجی است.ضرورت و لازمه آن، درک روشن و عمیق از ظرفیت ها توانمندیها، امکانات و جلب همکاریهای مشترک مردم در جهت رشد و اعتلای کشور وارزشهای اصولی آن است. مشروعیت و منافع ملی دو عنصر و مولفه مهم این مفهوم است و از این روست که جایگاه حقوق و نقش آن در سیاست گذاری های امنیتی بسیار حساس و سرنوشت ساز است.

از این حیث‌ شورای عالی امنیت ملی (شعام) نقش محوری در تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دارد و دبیری آن یک مسئولیت امنیتی- دیپلماتیک است. شورای عالی امنیت ملی پس از تأسیس نظام جمهوری اسلامی با هدایت ولی امر معظم در گام اول، قدم های مهم و موثری در راستای امنیت ملی برداشته است، در دفاع مقدس توطئه های بیگانگان و عوامل مزدور آنها را به موقع خنثی نموده است و در ارتباطات بین المللی و سیاست های خارجی نظام نقش آفرین بوده است که در جای خود در عملکرد آشکار و نهان، بررسی می شود.

پرونده هسته‌ای کشورمان در سال های اخیر و تحریم های ظالمانه آمریکا و البته همراهی برخی از دولت های اروپایی با آن و نقش شورای عالی امنیت ملی در این مواجهه، رویکرد امنیتی نظام را در مواجهه با نظام سلطه غربی نمایان ساخته است اما واضح است خطرهای های احتمالی و آتی امنیت در نظم نوین بین المللی و معادلات تابعه آن وجود دارد که برای درک آن وسعت نگاه را بایستی از دو قرن اخیر فراتر برد و آینده نگری داشت. بنابراین ضمن اینکه افول قدرت های غربی در نظم نوین جهانی خبری است خوشایند اما این پایان جاه طلبی قدرت های مادی نیست.

در مواجهه با معادلات بین المللی، دامنه بسیار گسترده امنیت ملی ایجاب می کند تا توجه همزمان در لایه پدافند نظامی و امنیتی و همچنین تنظیم نقشه راه سیاسی و ژئوپولیتیک صورت گیرد و الزام می کند که سطح تمرکز از بازدارندگی، دفاع و تهاجم به لایه ممانعت نیز گسترش داده شود. ارتقاء تاب آوری و اقتدار ملی باید مبتنی بر مولفه های قدرت داخلی باشد و نمی توان با تکیه بر هیچ قدرتی برون مرزی چه در غرب عالم یا در شرق داشت زیرا آن ها منافع خود را می خواهند.

حتی توازن در سیاست خارجی و موازنه روابط بین الملل با آورده های اقتدار و امنیت داخلی و بین المللی برای کشور میسر می شود. با تقدیر از زحمات و خدمات دریابان شمخانی، امید است که سردار احمدیان با سوابق خدماتی خود زمینه ارتقاء دیپلماسی عزتمندانه در میدان های گوناگون را رقم بزند. در دیدار اخیر مقامات ارشد وزارت خارجه و سفرای ایران در سایر کشورها با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان بر سیاست خارجی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت تاکید و در مورد مزیت‌های انعطاف‌پذیری در عین حفظ اصول تصریح کردند.

آنچه واضح است تصمیم سازی ها در این شورا، بسیار فراتر از مسائل جناحی و تغییرات سیاست داخلی وابسته به رفتن و آمدن دولت هاست و روشن است بنیان اساسی این تصمیم سازی ها، رهنمودهای رهبری اندیشمند است. نکته مهم دیگر در این شورای راهبردی و استراتژیک امنیتی، بسیار باید مراقب نفوذ بود چرا که دشمن هرگز از توطئه دست نمی کشد و از مسیر نفوذ، با لباس خودی، یا فریب و یا خرید عناصر دشمنی اش را ادامه می دهد. به ویژه نفوذ مویرگی آنان در حاکمیت، برای امنیت ملی خطرناک است و شورای محترم امنیت ملی در این زمینه رسالت ویژه ای دارد.

راهبرد امنیت ملی در نظام جمهوری اسلامی ایران امری مربوط به همه دولت ها و جناح های سیاسی است و در این مقوله حساس ضمن توجه به تهدیدات بین المللی باید در داخل به ظرفیت ها و ظرفیت سازی، نگاه ایجابی ولی با اطمینان کامل داشته باشیم و سعی در جذب نیروهای انقلاب مطابق نگاه راهبردی رهبرمعظم انقلاب مبنی بر جذب حداکثری نیروهای مطمئن بکار رود.

216212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.