شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سلطان#عمان

یکی از موفقیت‌های سفر سلطان عمان مربوط به موضوع هسته‌ای است

یک رسانه عمانی در گزارشی به موفقیت های سفر دو روزه سلطان این کشور به تهران و دیدار با مقامات ارشد ایرانی پرداخت.

روزنامه عمان دیلی در گزارشی درخصوص سفر هیثم بن طارق، پادشاه این کشور به تهران نوشت: سفر سلطان هیثم بن طارق به تهران روز گذشته به پایان رسید و همانطور که انتظار می رفت این سفر تاریخی موفقیت های گسترده ای در زمینه های مختلف به ویژه زمینه سیاسی به همراه داشت.

از جمله مسائل موفقیت آمیز در این سفر که به طور مستقیم اعلام شد مساله بازگشت روابط ایران و مصر است که ایران از آن استقبال کرد، این خبر برای منطقه بسیار مهم است زیرا مصر جایگاه ویژه ای در جهان عرب دارد.

موفقیت دیگر در این سفر که در مرحله آتی اعلام خواهد شد متعلق به موضوع هسته ای ایران است که علیرغم اینکه شرایط جهانی نیازمند به نتیجه رسیدن در این زمینه در سریع ترین وقت ممکن است اما مذاکرات هسته ای با مشکلات زیادی مواجه شده بود. مرحله آتی نیازمند انعطاف بیشتری از سوی ایران و جامعه بین‌المللی به ویژه آمریکا است.

در این گزارش آمده است: این‌ها همان مسیرهایی هستند که دنیا از دیپلماسی عمان انتظار دارد و سلطان عمان آن را ترسیم و در پیش گرفته و همواره موفقیت های زیادی به ارمغان آورده است.

در ادامه این گزارش آمده است که در سطح روابط دوجانبه نیز این سفر بر تقویت همه مسیرهای سیاسی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری تأکید داشت و دو طرف دو یادداشت تفاهم و دو توافقنامه جهت همکاری برای تقویت توسعه و سرمایه‌گذاری امضا کردند. همچنین برای تبادل اطلاعات نفتی و مطالعه مشترک پروژه میدان نفتی هنگام-بخا توافق حاصل شد.

مهم ترین نکته در این سفر رویکرد سران دو کشور برای کار جهت رسیدن به تدوین یک سند همکاری راهبردی بین دو کشور دوست و امضای آن است؛ مساله ای که همکاری مشترک و تبادل منافع را تقویت خواهد کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است که در مرحله آتی تغییرات زیادی رخ خواهد داد به ویژه اینکه امضای توافق هسته ای جدید می تواند نقش تمدنی ایران در تعامل با کشورهای دنیا را احیا کند.

منبع: ایسنا