به گزارش اکو ایران، مدیرعامل ایران خودرو نیمه اردیبهشت سال جاری در نامه به دفتر صنایع خودروی صمت زنگ خطر را برای تولید خودرو به صدا درآورد. 

علیمردان عظیمی در نامه خود با اشاره خالی شدن موجودی انبار ایران خودرو و زنجیره تامین این خودروساز از تولید ناقص پنج هزار دستگاه خودرو خبر داد. 

مدیر ارشد خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص دلیل این اتفاق را چالش ارزی شرکت تحت مدیریتش عنوان کرد. 

براساس اظهارات عظیمی ارز مورد نیاز این خودروساز و زنجیره تامین کنندگان آن به موقع تامین نشده و همین مساله منجر به ایجاد وقفه های در خطوط تولید ایران خودرو شده است. 

مدیرعامل ایران خودرو نسبت به شکل گیری نارضایتی ها بابت تاخیر در تحویل خودرو نیز هشدار داد. عظیمی در بخشی از نامه خود که به آدرس دفتر خودرویی وزارت صمت پُست شده گفت تکلیف تولید 900 هزار دستگاه خودرو روی دوش ایران خودرو قرار گرفته این در حالیست که با توجه به ریسک های متعددی که تولید خودرو را تهدید می کند از جمله چالش تامین ارز، در صورت تداوم این خودروساز در پایان سال جاری نتواند به تعهد تحویل بیش از 200 هزار دستگاه خودرو عمل کند. عظیمی معتقد است این مساله می تواند به نارضایتی خریداران را به دنبال داشته باشد. 

نامه مدیرعامل ایران خودرو به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در حالی بعد از گذشت حدود 20 روز منتشر شد که روز گذشته نامه ای نیز از سوی معاونت حمل و نقل وزارت صمت به رییس کل سازمان توسعه تجارت منتشر شد. منوچهر منطقی در این نامه نسبت به چالش های تامین ارز شرکت های خودروساز و زنجیره تامین آنها هشدار داده بود. این معاون صمت در نامه خود به رییس کل سازمان توسعه تجارت آورده با توجه به اجرای مصوبه اخیر کارگروه هماهنگی سیاستهای ارزی و تجاری مبنی بر اعمال محدودیت سیستمی سقف و سابقه واردات برای تمامی مجموعه‌های تولیدی و بازرگانی (حالت ثبت‌سفارشهای هیچ‌کدام، نیاز تولید خود، مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید) همچنین با توجه به اجرای یک‌باره و آنی افزودن 238 ردیف تعرفه مشمول جدید به فهرست پیشین برای الزام استعلام ضوابط پرونده‌های ثبت سفارش به‌منظور کنترل سیستمی سقف و سابقه واردات در سامانه جامع تجارت که بدون هماهنگی با دفتر تخصصی و هرگونه نظرخواهی و بررسی کارشناسی صورت پذیرفته است.

منطقی تاکید کرده این امر به ایجاد بحران قریب‌الوقوع توقف خطوط تولیدی، کاهش تولید خودرو و خدمات پس از فروش، برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا، ایجاد اختلال در بازار، افزایش قیمتها و رشد تورم دامن می زند. 

البته کمتر از 24 ساعت از انتشار نامه معاون حمل و نقل صمت به رییس کل سازمان توسعه تجارت، منطقی در مصاحبه ای اعلام کرد نامه منتشر شده مربوط به ماه گذشته بوده و ارز مورد نساز شرکت های خودروساز و زنجیره خودروسازی برای سال جاری تامین شده است.  آن طور که معاون حمل و نقل صمت گفت در جلسات متعددی که طی یک ماه گذشته با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی، وزارت صمت، مدیران بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت و با حمایت‌های سرپرست وزارت صمت برگزار شد، مسائل مرتبط با تامین ارز صنایع خودرو و قطعه سازی کشور مرتفع شد.

منطقی نامه نگاری خود با رییس کل سازمان توسعه تجارت را طبیعی دانسته و گفت تعاملاتی از این دست در وزارت صمت در سال رشد تولید طبیعی است و همواره تلاش می شود تا با پیش بینی مشکلات احتمالی، مدیریت بهینه در جهت رفع آن ها انجام شود.

به رغم تکذیب چالش ارزی از سوی معاون حمل و نقل وزیر صمت و تامین ارز نیاز صنعت خودرو در سال جاری اما هفته گذشته خبری از سوی خبرگزاری فارس مبنی بر پارک تعداد زیادی خودرو در سایت بینالود ایران خودرو در هفته گذشته نشان می دهد هنوز چالش ارزی خودروسازان برطرف نشده و بار دیگر صدای پای محصولات ناقص در خطوط تولید خودروسازان به گوش می رسد.