شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ثابت

تصاویر | آخرین جزئیات یک سریال تاریخی | فرهاد اصلانی در نقش یک تاجر ایرانی | دوخت ۱۱ هزار دست لباس و احداث ۲۴ کارگاه برای دکورسازی سریال

داوود میرباقری با کارگردانی «امام علی(ع)» و «مختارنامه» ثابت کرده در زمینه ساخت سریال‌های دینی و مذهبی بی‌رقیب است. این نکته باعث شده که سطح انتظارات و توقعات از جدیدترین ساخته او بیش از گذشته باشد.

سلمان فارسی

به گزارش همشهری آنلاین، امروز ۸ خرداد، داوود میرباقری تولد ۶۵ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد. او ۸ خرداد ۱۳۳۷ در شهر شاهرود چشم به جهان گشود. در سالروز تولد این کارگردان نگاهی انداخته‌ایم به جزییات سریال سلمان‌فارسی که هم اکنون در حال تولید است.

این سریال از ابتدای تولد سلمان شروع می‌شود و تا پایان واقعه غدیر خم ادامه دارد. سلمان فارسی در نوجوانی، ایران را ترک می‌کند و مسیحی می‌شود، حدود ۷۰ سال در شهرها، کلیسا و دیرهای مختلف بیزانس، سیر و سلوک می‌کند و ...

داوود میرباقری علاقه‌ای به ارائه اطلاعات درباره سریال سلمان فارسی ندارد. با گذشت بیش از سه سال از زمان تصویربرداری سریال هنوز هیچ خبرنگاری به پشت صحنه این سریال نرفته است. میرباقری دوست دارد مخاطبان را هنگام پخش سریال شگفت‌زده کند. به همین خاطر حتی در ارائه عکس‌ها و تصاویر پشت صحنه سریال هم خساست به خرج می‌دهد. مخاطبان هنوز نمی‌دانند بسیاری از بازیگران این سریال دقیقا چه نقشی را ایفا می‌کنند و چه گریمی بر صورت‌شان اجرا شده است.

کدام بازیگر؟ کدام نقش؟

علیرضا شجاع نوری در نقش کهنسالی سلمان فارسی به تهیه‌کنندگی حسین طاهری جلوی دوربین رفته است. فرهاد اصلانی نیز نقش آبنوس یک تاجر ایرانی را بازی می‌کند. داریوش فرهنگ نقش ناخدای کشتی هانیبال را پذیرفته و محمدرضا هدایتی نقش یک تاجر هندی را اجرا می‌کند. چنگیز جلیلوند، مهدی فقیه، شکرخدا گودرزی، تورج نصر، توماج دانش بهزادی، علیرضا مهران، علی دهکردی و احترام برومند دیگر بازیگران این سریال هستند که درباره نقش آنها چیزی اعلام نشده است. همچنین چندین بازیگر خارجی از کشورهای یونان، مراکش و تونس نیز در سریال حضور دارند.

تاریخچه نگارش و ساخت

زمان پخش احتمالی سریال «سلمان فارسی» سال ۱۴۰۵ اعلام شده است. میرباقری در سال ۱۳۷۸ نگارش اولیه «سلمان فارسی» را به پایان رساند. البته متن اولیه مدام دچار تغییر و تکامل شد. میرباقری در اظهار نظری جدید گفته است: ۲۰ سال است درگیر نوشتن «سلمان فارسی» هستم. همین الان هم دارم فیلمنامه را می‌نویسم و کامل می‌کنم. اواخر آذرماه ۱۳۹۸ بود که سریال در شهداد کرمان کلید خورد.

از جمله لوکییش‌های تصویربرداری سریال در این سه سال و نیم می‌توان به ارمنستان (سکانس‌های فصل بیزانس)، شاهرود (لوکیشن کلیسای جامع دمشق)، شهرک سینمایی نور (خرابه‌های شام) و جلفا (کلیسای سنت استپانوس) اشاره کرد. مجن، جزیرهٔ قشم، شهرک دفاع مقدس، شهرک غزالی، سواحل مازندران، آبسرد دماوند از دیگر مکان‌هایی است که برای تصویربرداری مورد توجه میرباقری قرار گرفته است.

سریال سلمان فارسی به عنوان یک پروژه عظیم آمار و ارقام کم‌نظیری را به خود اختصاص داده است. این سریال ۶۰ قسمت دارد و اگر به صورت هفتگی روانه آنتن شود، پخش آن بیش از یک سال طول می‌کشد.

تعداد لباس های طراحی و تولیده شده برای بازیگران ۱۱ هزار دست است. تعداد ۲۴ کارگاه برای دکورسازی لوکیشن‌های این سریال احداث شده است. تعداد ۵۰۰ بازیگر حرفه‌ای جلوی دوربین این سریال رفته‌ و ۱۵۰۰ بازیگر تئاتری و بومی نیز ایفاگر دیگر نقش‌ها بوده‌اند.

سلمانی که می‌بینیم

میرباقری که سریال‌های امام علی(ع) ، مختارنامه، معصومیت از دست رفته، گرگ‌ها، رعنا و فیلم‌های آدم برفی، مسافر ری و ساحره را در کارنامه دارد در گفتگو با دوربین یک مستند تلویزیونی درباره سریال سلمان فارسی توضیحاتی را ارائه کرد.

او درباره چهره‌ای که از سلمان‌فارسی در ذهنش دارد، گفت: سلمان تمام فرهنگ‌های تمدن ساز جهان را درنوردیده است و با آن برخورد داشته تا به یک انتخاب رسیده است. سلمان در مسیر حرکتش به لحاظ شخصیتی شبیه به یکی از پیامبران اولوالعزم مثل موسی، عیسی، یوسف و ابراهیم می‌شود. یکی از جذابیت های شخصیت سلمان فارسی این بود که اطلاعات درباره‌اش کم بود. آنچه هست به افسانه شبیه است.

این سریال سه فصل را روایت می کند که عبارت اند از: دوران ایران ساسانی، امپراتوری بیزانس (روم شرقی) و حجاز صدر اسلام.

پوریای ولی جلوی دوربین می‌رود؟ | هر مدیری آمد جلوی ساخت این سریال را گرفت ...