شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#آمریکا#روسیه#پاریس

پوتین قانون انحلال توافقنامه نیروهای مسلح متعارف در اروپا را امضا کرد

پوتین قانون انحلال توافقنامه نیروهای مسلح متعارف در اروپا را امضا کرد

رئیس جمهوری روسیه امروز قانونی را امضا کرد که توافقنامه نیروهای مسلح متعارف در اروپا (CFE) که در سال ۱۹۹۰ در پاریس منعقد شده بود را منحل می‌کند و علت این تصمیم مسکو، خط مشی خصمانه آمریکا و متحدانش علیه روسیه عنوان شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز، دوشنبه، قانونی را امضا کرد که طبق آن توافقنامه مربوط به نیروهای مسلح متعارف در اروپا (CFE) را منحل می‌کند. سند مربوطه بلافاصله در پورتال رسمی اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شد.

در این سند آمده است: "بدین ترتیب توافقنامه نیروهای مسلح متعارف در اروپا، که در شهر پاریس در تاریخ 19 ماه نوامبر سال 1990 امضا شده، منحل می‌گردد".

در یادداشت توضیحی این لایحه قانونی تاکید شده است در حال حاضر آمریکا و متحدانش خط مشی رویارویی آشکار با روسیه را در پیش گرفته‌اند که با پیامدهای فاجعه باری همراه خواهد بود.  اکنون دیگر مشخص شده که وضعیت فعلی مستلزم اتخاذ تدابیری برای منحل کردن  توافقنامه نیروهای مسلح متعارف در اروپا و آغاز تشریفات داخلی برای خروج روسیه از آن است.

پیش نویس قانون انحلال این توافقنامه توسط پوتین در تاریخ 10 ماه مه به دومای دولتی ارائه شده بود. پس از آن، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه از سوی رئیس جمهور به عنوان نماینده ویژه وی در ارلمان به منظور بررسی لغو توافقنامه نیروهای مسلح متعارف در اروپا منصوب شد.

در همین رابطه، در اواسط ماه مه، کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات وین در خصوص امنیت نظامی و کنترل تسلیحات گفت که توافقنامه مذکور دیگر عمر خود را پشت سر گذاشته و با توجه به وضعیت کنونی، منافع ملی فدراسیون روسیه را برآورده نمی کند.

توافقنامه مربوط به نیروهای مسلح متعارف در اروپا - CFE ، در سال 1990 در پاریس به امضا رسید. نسخه به روز شده این توافقنامه در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در استانبول در سال 1999 به تصویب رسید.  این سند فقط توسط روسیه، بلاروس، قزاقستان و اوکراین امضا شد.

در سال 2007، مسکو مشارکت خود در این توافقنامه را تا زمانی که کشورهای عضو ناتو با حسن نیت شروع به اجرای مفاد آن نکرده باشند، به حالت تعلیق درآورد.

انتهای پیام/