شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بنزین#کارت سوخت#دولت

پاسخ به شایعه جدید بنزینی/ سقف سهمیه دوم بنزین در کارت سوخت موضوع جدیدی نیست

با اعلام دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر در سهمیه و قیمت‌گذاری بنزین در ۱۴۰۲ وجود ندارد و شایعات مطرح شده در مورد بنزین بی اساس است.

به گزارش ایبِنا، مصاحبه‌ای در روز گذشته از احمد مجرد مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه در رسانه‌های رسمی و مجازی منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای در پی داشت، در این بین برخی رسانه‌ها نیز با شیطنت دوباره موضوع افزایش قیمت بنزین را با وجود تکذیب چندباره دولت و مجلس مطرح کردند.

 

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه گفت: کارت‌های سوخت شخصی در ابتدای هر ماه ۲۱۰ لیتر شامل ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد و ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای شارژ می‌شود، البته سهمیه آزاد آن در پایان ماه در صورت استفاده یا عدم استفاده، صفر می‌شود.

 

احمد مجرد افزود: سهمیه یارانه‌ای ۶۰ لیتری بنزین کارت‌های سوخت شخصی تا ۹ ماه قابل ذخیره است، اما سهمیه ۱۵۰ لیتری آزاد شارژ شده پایان هر ماه در صورت عدم استفاده باطل و مجددا در ابتدای ماه بعد شارژ می‌شود.

 

سقف سهمیه دوم بنزین در کارت سوخت شخصی موضوع جدیدی نیست

 

برخی رسانه‌ها با استناد به وجود سقف سهمیه دوم برای بنزین ۳۰۰۰ تومانی ادعا کردند که دولت قصد دارد، بنزین را سه سهمیه‌ای کند و برای مصارف بالاتر از ۲۱۰ لیتر در ماه، صاحبان خودرو‌ها مجبور به سوخت‌گیری با نرخ‌های بالاتر خواهند شد. این ادعا در حالی است که وجود سقف سهمیه دوم در کارت سوخت‌های شخصی موضوع جدیدی نیست و از زمان بازگشت سهمیه‌بندی در سال ۹۸ وجود داشته است.

 

تا قبل از شهریور سال گذشته، سقف سهمیه دوم بنزین در کارت سوخت‌های شخصی ۲۵۰ لیتر در ماه بود، ولی بعد از افزایش میزان قاچاق و مهاجرت کارت سوخت‌های شخصی به مناطق مرزی کشور، دولت به کاهش سقف سهمیه دوم از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر اقدام کرد.

 

برای مصارف مازاد بر ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی نیز همچنان کارت سوخت جایگاه‌ها وجود دارد و مردم می‌توانند با کارت سوخت جایگاه‌ها مصارف بیشتر خود را با همان نرخ بنزین ۳۰۰۰ تومانی تامین کنند.

 

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به کاهش ۱۰۰ لیتری سقف سهمیه دوم بنزین عنوان کرد: در شرایط فعلی هر خودروی شخصی ماهانه ۲۱۰ لیتر بنزین (۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر ۳۰۰۰ تومانی) خواهد داشت، یعنی می‌تواند ۲۱۰۰ کیلومتر در ماه مسافت طی کند. طی کردن مسافت ۲۱۰۰ کیلومتری برای خودرو‌های شخصی بسیار بیشتر از نیاز هر خودرو است و در واقع تنها اتفاقی که با این تغییر رخ می‌دهد، کاهش قاچاق بنزین از شهر‌های مرزی است.

 

در مجموع مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه موضوعی را در مصاحبه خود توضیح داد که در سال‌های گذشته همواره وجود داشته و اتفاق جدیدی رخ نداده است. طبق اعلام دولت و مجلس، هیچ برنامه‌ای برای تغییر در سهمیه و قیمت‌گذاری بنزین در سال ۱۴۰۲ وجود ندارد.

 

منبع : فارس