شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

امام خمینی امیدوار به برقراری رابطه مجدد با آمریکا بود؟

یک فرمانده پیشین سپاه از امیدواری بنیانگذار انقلاب اسلامی به برقراری روابط ایران و آمریکا گفته است.

امام خمینی امیدوار به برقراری رابطه مجدد با آمریکا بود؟
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۸ ۰۵:۴۵:۰۰
اعتمادآنلاین |

محسن رفیق‌دوست در کتاب خاطرات خود نقل‌قولی از امام خمینی مبنی بر امیدواری او بر برقراری رابطه با‌ آمریکا دارد.

به گزارش مهر، محسن رفیقدوست خاطره‌ای هم درباره نظر امام خمینی (ره) درباره رابطه با آمریکا دارد که راوی اول آن خود اوست. راوی کتاب «برای تاریخ می‌گویم» روایت می‌کند در مقطعی که وزارت سپاه در سال ۱۳۶۲ تشکیل شد، در جستجوی مکانی برای این‌وزارتخانه بوده و محل مناسبی پیدا نکرده است.در نتیجه به فکر می‌افتد از ساختمان سفارت آمریکا یا لانه جاسوسی برای این‌کار استفاده کند چون پس از تسخیر این‌ساختمان توسط دانشجویان پیرو خط امام و تخلیه‌اش از جاسوس‌های آمریکایی، این‌مکان در اختیار سپاه بود و از ساختمان‌هایش برای دبیرستان سپاه استفاده می‌شد.

به این‌ترتیب رفیقدوست به حاج‌احمد خمینی فرزند امام (ره) می‌گوید «ببینید حضرت امام اجازه می‌دهند وزارت سپاه را در سفارت آمریکا تشکیل بدهم؟» حاج‌احمد خمینی با این‌پیام نزد امام خمینی (ره) رفته و دقایقی بعد برمی‌گردد.

رفیقدوست در جلد دوم کتاب خاطراتش درباره این‌ماجرا می‌گوید: «احمدآقا رفت و بعد از چند دقیقه آمد و با خنده گفت: "جواب این سوال را باید خودت از امام بشنوی." خدمت امام شرفیاب شدم و موضوع را مطرح کردم. امام فرمودند: "چرا می‌خواهی به آنجا بروی؟ مگر قرار است هزار سال با آمریکا رابطه نداشته باشیم؟ آنجا سفارت آمریکاست، بالاخره آن‌ها روزی سر عقل می‌آیند و روابط برقرار می‌شود."» (صفحه ۱۴۱)