شهر خبر

اردوغان در انتخابات پیروز شد

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و رقابت میان دو نامزد اصلی برگزار شد.

تسنیم نوشت: با اعلام شمارش بیش از ۹۷ درصد آراء، اردوغان با ۵۲.۱۸ درصد از کلیچداراوغلو با ۴۷.۸۲ درصد پیشی گرفته و بنا بر نظر کارشناسان بعید است رقیب وی بتواند فاصله خود با رئیس جمهور کنونی را جبران کند.

 دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رأس ساعت 8 صبح امروز یکشنبه (8 و 30 دقیقه به وقت ایران) با حضور مردم این کشور در پای صندوق‌های رأی آغاز شد.

انتخابات تا ساعت 17 و 30 دقیقه به وقت ایران ادامه داشته و بنا بر اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه این انتخابات تمدید نخواهد شد. در این دور رقابت بین رجب طیب اردوغان و کمال کلیچداراوغلو به عنوان نفراتی که بیشترین آراء را کسب کرده و به دور دوم راه یافتند، خواهد بود.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در تاریخ روز 14 می (24 اردیبهشت) برگزار شد و سه نامزد به رقابت پرداختند. در این دور رجب طیب اردوغان 49.5 درصد آرا، کمال کلیچداراوغلو 44.5 درصد آرا و سینان اوغان نیز 5 درصد آرا را به خود اختصاص داد و هیچ یک از نامزدها نتوانستند حائز اکثریت آراء (1+50) برای پیروزی در این دور از رقابت ها شوند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در مجموع 60 میلیون 721 هزار و 745 هزار واجد شرایط به پای صندوق‌های رأی خواهند آمد. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که رجب طیب اردوغان به عنوان نامزد ائتلاف حاکم پیروز انتخابات خواهد بود.

پیش‌تر شورای عالی انتخاباتی ترکیه اعلام کرده بود، در خارج از کشور 1 میلیون و 889 هزار و 398 نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. انتخابات دور دوم در خارج از کشور چند روز پیش از روز انتخابات در داخل کشور آغاز شده بود. در حال حاضر صندوق‌ها در دروازه‌های گمرکی و فرودگاه‌ها نیز فعال است.

 با اعلام شمارش بیش از 97 درصد آراء، اردوغان با 52.18 درصد از کلیچداراوغلو با 47.82 درصد پیشی گرفته و بنا بر نظر کارشناسان بعید است وی بتواند فاصله خود با رئیس جمهور کنونی را جبران کند.