شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایتالیا#چین

احتمال خروج ایتالیا از اَبَرپروژه چین قوت گرفت

ایتالیا

با تشدید گمانه‌زنی‌ درباره احتمال خروج ایتالیا از اَبَرپروژه «کمربند و جاده» چین، جورجیا ملونی نخست‌وزیر این کشور باز هم درباره مشارکت یا عدم مشارکت کشورش در این باره حرف زد.

به گزارش مشرق،اظهارات روز یکشنبه نخست‌وزیر ایتالیا در مصاحبه با روزنامه Messaggero ( به معنی پیام رسان)، احتمال خروج این کشور از اَبَر پروژه زیرساختی «کمربند و جاده» را بیشتر کرد.

در شرایطی که طی هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال خروج ایتالیا از مشارکت در پروژه زیرساختی کمربند و جاده چین شده است، نخست‌وزیر ایتالیا در مصاحبه با یک روزنامه اعلام کرد که بدون مشارکت در این طرح هم می‌توان روابط خوبی با چین داشت.

جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا در مصاحبه با روزنامه Messaggero که روز یکشنبه (امروز) منتشر شد، در این خصوص حرف زد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایتالیا تنها کشور بزرگ در جهان غرب است که به طرح کمربند و جاده چین پیوسته است؛ طرحی که بازسازی جاده ابریشم برای مرتبط کردن چین به آسیا، اروپا و فراتر از آن در یک طرح زیرساختی بزرگ را در نظر دارد.

نخست‌وزیر ایتالیا در مصاحبه جدید خود اعلام کرد که هنوز خیلی زود است درباره نتیجه تصمیم دولت در خصوص ادامه حضور یا پایان حضور در توافق امضا شده در سال ۲۰۱۹ با چین صحبت شود.

آمریکا و اتحادیه اروپا بارها از اقدام دولت وقت ایتالیا در سال ۲۰۱۹ در امضای توافق با چین برای مشارکت در پروژه کمربند و جاده انتقاد کرده‌اند.

جورجیا ملونی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی گفت: «ارزیابی ما بسیار ظریف است و بسیایر از منافع را در نظر می‌گیرد».

وی سال گذشته و پیش از انتخابات پارلمانی در ایتالیا که منجر به روی کارآمدن او به عنوان نخست‌وزیر شد، به شدت از مشارکت این کشور در طرح کمربند و جاده انتقاد کرده بود.

ملونی در مصاحبه سال گذشته با خبرگزاری رویترز، اقدام دولت ایتالیا در سال ۲۰۱۹ در امضا توافق درباره طرح کمربند و جاده گفته بود: «هیچ اراده سیاسی از توسعه طلبی چین در ایتالیا یا اروپا حمایت نمی‌کند».

نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد، ایتالیا تنها کشور عضو گروه ۷ و دموکراتیک است که توافق جاده و کمربند با چین امضا کرد. وی افزود: «داشتن روابط خوب با پکن به ویژه در حوزه‌های مهم، ممکن است بدون اینکه ضرورتا بخشی از یک طراحی راهبردی بشویم».

اوایل ماه جاری میلادی بود که یک عضو ارشد دولت ایتالیا اعلام کرد که تجدید توافق مشارکت ایتالیا در طرح کمربند و جاده چین، «بسیار بعید» است.

جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا پیش از این گفته بود دولت او هنوز تصمیم به خارج شدن از پروژه بزرگ زیرساختی کمربند و جاده چین نگرفته و مشغول بررسی کردن گزینه‌هایش درباره این پروژه است.

دولت ایتالیا در خاتمه سال جاری میلادی باید توافق با چین در زمینه طرح کمربند و جاده را تمدید کند و نخست وزیر این کشور اعلام کرده که پارلمان ایتالیا قرار است بر سر تمدید این توافق بحث و مناظره کند.

منبع: مهر