شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سلطان#آمریکا#عربستان#تهران

توصیه مهم سلطان قابوس به پادشاه جدید عمان درباره ایران

سفیر سابق ایران در عمان و عربستان معتقد است که روابط تهران و مسقط راهبردی است و مسقط برای حل مشکلات ایران و آمریکا تلاش می‌کند.

به گزارش «اطلاعات ‌آنلاین» حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نوری شاهرودی، سفیر سابق ایران در عمان و عربستان در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات با اشاره به این که روابط ایران و عمان دارای قدمت تاریخی، استراتژیک و با اهمیت است، به ماجرای کمک ایران به عمان در جنگ ظفار اشاره کرد و گفت:ایران در آن زمان توانسته بود مشکلی را که برای عمان در جنگ ظفار پیش آمده بود با کمک به این کشور حل کند؛ بطوری‌که سلطان قابوس بارها ، در هر ملاقاتی اشاره به این همیاری و کمک ایران می کرد و می‌گفت: ایران در جنگ ظفار نگذاشت خاک عمان به دست دیگران بیافتد و عمان با تلاش مضاعف ایران یکپارچه ماند.

وی افزود: یکی از سفارش‌های سلطان فقید عمان به سلطان هیثم، حفظ دائمی روابط مسقط با تهران بود. سلطان قابوس تاکید می‌کرد که شما به شکل روابط همسایگان، غرب و دیگر کشورها با ایران توجهی نکنید. شما باید همیشه روابطتان با ایرانی ها در اوج باشد و سلطان هیثم نیز بعد از اینکه به سلطنت رسید، به این توصیه عمل کرد، لذا رابطه ایران و عمان هیچوقت دستخوش متغیراتی که در رابطه با دیگر کشورها است، قرار نگرفت و همیشه در جهت بهبود آن تلاش شده است. 

توصیه مهم سلطان قابوس به پادشاه جدید عمان درباره ایران

به گفته وی همیشه سلطان قابوس به دنبال این بود که تا آنجایی که حجم کشورش و قدرتش اجازه می‌دهد، مشکلات ایران با سایر دنیا را حل کند .از جمله این مشکلات با خود آمریکا بود، که چند بار مذاکرات اصلی که منجر به پیدایش برجام و ادامه کار برجام بود، به وسیله عمانی‌ها برنامه‌ریزی شد.

وی گفت: همچنین عمانی‌ها از هیچ فرصتی برای حل مشکلات منطقه‌ای هم کوتاهی نکردند.برای مثال در جنگ یمن عمان به عنوان کشوری بی‌طرف به دنبال این بود که در این جنگ خانمانسوز، نقش اصلاحگرایانه داشته باشد . آنها کمک می‌کردند صلح و امنیت را برای کشورهای منطقه فراهم کنند.عمانی‌ها تلاش های بسیاری کردند که بلکه بتوانند کمی از فشارهایی که بر یمن بود، برداشته شود.عمانی‌ها فقط در رابطه با ایران و مشکلات ایران وارد میدان نشدند. هرجایی که تنش، تشنج و جنگ بود مانند قضیه یمن، آنها تلاش خودشان را می‌کردند. همانطوری که گفته شد سلطان قابوس وصیت کرد و اکنون نیز سلطان هیثم می‌خواهد روابط با ایران را به شکل بهتر و در سطح عمیق‌تری ادامه دهد. سفر سلطان عمان به ایران هم در جواب سفر جناب آقای رئیسی است. همزمان با این سفر، شاهد تلاش های عمان در زمینه حل مشکلات ایران و بعضی کشورهای اروپایی بودیم و تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک نیز در همین راستا قلمداد می‌شود.آن طوری که عمانی‌ها گفته‌اند، این کار را ادامه خواهند داد تا این تبادل‌ها بیشتر و تشنج و مشکل‌آفرینی‌ها کمتر شود .

سفیر سابق ایران در عمان و عربستان افزود: عمانی‌ها قبل از اینکه به ایران بیایند، سفری به مصر داشتند. گفته شد در آنجا درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و همچنین در رابطه با ایران بحث‌هایی انجام گرفت. آنها به دنبال این هستند که رابطه ایران و مصر برقرار شود و تشنج و حتی فاصله گرفتن‌هایی که بین ایران و مصر وجود دارد، کم شود و نشانه‌های این مسأله هم پیدا شده است. 

به گفته وی مسقط به دنبال حل مشکلات ایران با آمریکاست تا مشکلات به حداقل برسد. 

سفیر سابق ایران در عربستان در بخش دیگری از این گفت وگو گفت: ما با عربستان مشکل مرزی نداریم، اما برخی مشکلات سیاسی پیش از این هم وجود داشته است. عربستان داعش را به وجود آورد، اما دید که در سوریه این گروه تروریستی شکست خورد. عربستان وهابیت را تقویت می‌کرد که این تفکر علیه شیعه بود، اما دیدیم که در این مسیر هم سعودی‌ها شکست خوردند. البته الان داستان متفاوت شده است. بن‌سلمان اخیراً گفته است که وهابیت ساخته غرب است و این تندروی بدون معنا، هیچ مبنایی ندارد. ما انتظار داریم به مرور زمان بتوانیم به قبور ائمه در عربستان سرو سامان بدهیم. اکنون با تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بن‌سلمان می‌بینیم که بسیاری از علمایی که زمانی تندروی می‌کردند دیگر منزوی شده‌اند و نمی‌توانند مواضع گذشته خود را مجدداً بیان کنند. از این‌رو یک نوع جدیت در برقراری روابط میان دو کشور وجود دارد. عربستان به این نتیجه رسیده است که راه گذشته‌اش اشتباه بوده است و ایران هم اصلاً نمی‌خواست روابطش با سعودی تیره شود. 

متن کامل این گفت وگو را در شماره امروز روزنامه اطلاعات بخوانید.