به گزارش اکوایران، بازار ارز روز قبل با سرخوشی از سفر سلطان عمان شروع به کار کرد و انتظار می‌رفت قیمت دلار در استقبال از سلطان عمان تعظیم کند و کاهشی شود ولی یک اتفاق پیش‌بینی نشده معادلات را بهم ریخت. خبر درگیری مرزی ایران و طالبان منتشر شد و نرخ دلار هرات افزایش پیدا کرد.

افغانستان یکی از مقاصد اصلی صادرات ایران است و قیمت ارز صادرکنندگان ایرانی در هرات یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت دلار در تهران محسوب می‌شود. پیش‌تر روال بازار ارز به نحوی بود که دلار هرات پایین‌تر از دلار تهران مبادله می‌شد ولی پس از محدودیت‌هایی که چندی پیش طالبان بر خروج ارز از این کشور اعمال کرد دلار هرات خودش را به دلار تهران نزدیک‌تر کرد و حتی در مواقعی بالاتر از دلار تهران معامله شد.

اگرچه بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی بیشتر مردم افغانستان در معرض یک بحران انسانی و غذایی قرار دارند ولی پول افغانستان پس از جنگ اوکراین عملکرد خوبی در برابر دلار داشته و حتی در مقاطعی بهتر ازدلار عمل کرده است، علت این مسئله اول کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی به افغانستان و مردم این کشور است که توسط طالبان دریافت می شود و با وجود بلوکه شدن دارایی های این کشور جریان ارزهای خارجی را برای این کشور حفظ می کند. دومین دلیل، تامین دلار از پاکستان است، با وجودی که پاکستان دچار بحران ارزی شده تجار افغانستانی باید صادرات خود را در بازار آزاد پاکستان تبدیل به دلار کرده و افغانستان برگردانند. دلیل سوم هم ایجاد محدودیت های خروج ارز از افغانستان است که همگی اگرچه به نجات افغانی کمک کرده ولی قیمت دلار در کشورهای همسایه افغانستان را تحت تاثیر قرار داده است. پس از تنش روز قبل معامله گران با ریسک ایجاد اختلال در معاملات ارز هرات مواجه شدند و قیمت دلار هرات افزایش پیدا کرد.

همانطور که در کف بازار اکوایران هم اشاره شد، معامله‌گران ارز پیش‌بینی می‌کنند در صورت سقوط قابل توجه لیر دلار تهران نیز نوسان افزایشی داشته باشد. ترکیه از گذشته رقیب تجاری مهم ایران در منطقه بوده است. پیش بینی می شود که سقوط لیر پس از انتخابات ترکیه تشدید شود ولی سیاست های پولی اردوغان در زمینه پایین نگه داشتن نرخ بهره می تواند کاهش لیر پس از انتخابات ترکیه را شدیدتر کند، تضعیف لیر و پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی توسط اردوغان در صورت پیروزی او، صادرات این کشور را تحت تاثیر قرار داده و با ارزانتر شدن کالاهای ترکیه ای صادرات را افزایش میدهد. به دلیل رقابت ایران و ترکیه در برخی بازارهای هدف صادراتی این مسئله بر صادرات ایران به کشورهایی مانند عراق و سوریه تأثیر منفی خواهد گذاشت و از این طریق با اثرگذاری بر صادرات ایران می تواند بر قیمت دلار در تهران اثر بگذارد، بررسی نمودار لیر و ریال نشان می‌دهد که این دو واحد پول غالبا هم مسیر بوده اند و در یک جهت حرکت کرده اند.

طناب‌کشی درهم و هرات

 دلار تهران روز قبل با طناب دلار هرات بالا رفت و باید دید برای روز جاری با طناب درهم پایین می آید با خیر؟ حباب درهم روز قبل به زیر ۱۰۰۰ تومان نفوذ کرده، بررسی حباب درهم توسط اکو ایران نشان میدهد که با توجه به آنکه میانگین حباب درهم بالای هزار تومان است هر روزی که حباب درهم به زیر ۱۰۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است قیمت دلار در روز بعد کاهشی شده است، حال باید دید دلار در روز جاری با طناب کدام بازار حرکت می کند؟ حمایت ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومانی اولین حمایت دلار است که پس از آن اسکناس آمریکایی می تواند تا مرز حمایت روانی ۵۱ هزار تومان حرکت کند، مقاومت ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان هم مهمترین مقاومت پیش روی دلار است که شکست آن راه را برای حرکت به سمت محدوده ۵۲ هزار و ۵۵۰ فراهم می کند.

سکه رفاه بالاتر از بازار آزاد

سکه رفاه در مسیر کاهشی قرار گرفته است و در کانال ۳۱ میلیون تومان فعلا آرام است، نرخ بالاتر سکه رفاه از سکه بازار آزاد نشان دهنده فروکش کردن هیجانات کاهشی هفته قبل در بازار سکه است حمایت های ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حمایت ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کف های حمایتی سکه رفاه است ولی اگر سکه رفاه مسیر افزایشی بگیرد می تواند تا محدوده مقاومتی ۳۱ میلیون ۶۰۰ هزار تومان حرکت کند و در صورتی که آن را بشکند محدوده مقاومتی ۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هدف بعدی آن است.

شاخص شیمیایی مشکوک به تشکیل الگوی سر و شانه

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد‌ به دنبال تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است، اتفاقی که اگر تصویب شود برای بازار سرمایه می تواند مهم باشد و سرمایه ها را از ترس مالیات به این سمت سوق دهد.

  اصلاح مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هم هنوز تعیین تکلیف نشده است. بازار سرمایه همیشه برای تعیین تکلیف جهت حرکت خود نرخ خوراک در پتروشیمی ها را در نظر می گیرد و اثر منفی آن بر سود آوری این گروه غالبا مانع از رشد دلپذیر شاخص کل می شود.

بازار سرمایه روز قبل همانطور که در دیدبان پیش بینی شده بود نزولی شد و ارزش معاملات خرد کاهش پیدا کرد، تنش مرزی ایران و افغانستان در روز قبل هم می تواند بر معاملات امروز بازار و ارزش معاملات خرد اثر منفی بگذارد، زیرا بازار سرمایه یک بازار ریسک گریز است که افزایش ریسک های ژیوپلتیکی تاثیر منفی بر آن دارد و سایه یک تنش نیمروزی می تواند بر معاملات امروز سنگینی کند. مشخص نبودن ارمغان سفر پادشاه عمان برای ایران همه از دلایل بلاتکلیفی سهامداران است، معامله گران نمی‌دانند به سمت سهام ریالی و برجامی حرکت کنند و یا گروه های پر پتانسیل دیگر را مدنظر قرار دهند.

با توجه به بلاتکلیفی وضعیت خوراک پتروشیمی ها اکو ایران شاخص گروه شیمیایی را از نظر تکنیکالی بررسی کرده است، این شاخص پس از اصلاح شاخص کل به حمایت سطح۲۳ درصدی فیبوناچی واکنش نشان داده و به بالا حرکت کرده است حال شاخص گروه شیمیایی روی حمایت ذکر شده قرار گرفته است که با خط گردن الگوی سر و شانه در این شاخص تطابق دارد، نمودار شاخص شیمیایی مشکوک به تشکیل نمودار سر شانه است که در صورتی که با حجم بالا و کندل پرقدرت این خط حمایتی مهم را بشکند سیگنال نزولی توسط این الگو برای این شاخص صادر می‌شود. شاخص شیمیایی اکثرا رو‌ی خط حمایتی ۲۳ درصدی فیبوناچی نوسان کرده است و تا کنون به عنوان حمایت قوی و معتبر برای این شاخص عمل کرده که امید بازگشت از این حمایت را برای معامله‌گران تقویت می کند.